Kinderboeken

de Kabouter is verliefd op de Alschepper
Ik kom binnen zegt pa-kabouter tegen ma-kabouter.
Ja hoor is goed, de mat is schoon, je mag je voeten vegen.

Hehe dat was me een zwaar dagje, de hele dag problemen.
Zelfs bij de lunch moest ik doorwerken.
gelukkig zijn die dagen zeldzaam.

Ma-kabouter zegt; nou nou, ik ben trots op je,
we gaan zo aan tafel. meisje-kabouter en bengel-kabouter
zitten in hun kamer te spelen met een telraam.

Goedzo zegt pakabouter, ik ben trots opze,
met een telraam spelen belooft veel goeds voor later.

Ma-kabouter schept het eten op en roept,
meisje en bengeltje eten beneden.

Aanstuivend snuiven ze geuren van het eten op,
bengel zegt, krijgen we weer rijstepap bij de beertjes.

meisje zegt, karbonade toch niet, anders moet er een
varkenskopje van marsepein bij, anders lust ik het niet.

ma-kabouter zegt, geen nood het is een lekkere tournedos.
en ik heb het lekker lang gebakken, dus lekker doorbakken.

pakabouter, snuift eens en zegt, een mooie beloning
voor een lange intense dag. en prikt in het vlees.
en legt het grootste stuk op eigen bord.

meisjekabouter zegt, gelukkig pa heeft het grootste stuk,
anders zit ik tot diep in de nacht te eten.

Waar is mijn stuk zegt bengel-kabouter,
immers als een bengel moet hij pa-kabouter testen,
omdat alleen een echte pa-kabouter sterker is dan zijn kinderen
.
Ma-kabouter zegt,
als je na de tournedos nog honger hebt, pak je maar een boterham.
en wat zeg ik dan altijd, retorisch.

En allemaal zeggen ze in koor,
fruit mag altijd zelfs 's nachts en de fruitschaal is altijd gevuld.

Ma-kabouter zegt, aanvallen dan maar,
iedereen heeft weer te eten omdat papakabouter hard heeft gewerkt.

Na het smullen en brullen zijn ze allemaal verzadigd,
want als het lekker is moet je brullen, zeggen ze in smurfenland,
maar brullen is gewoon boeren laten.

Na het eten zegt ma-kabouter, wie wil er afwassen,
en bengel zegt dan, mag ik dan tien leuke muntjes uitkiezen,
want voor niets gaat ze zon op.
en ma-kabouter zegt, je mag er wel tien uitkiezen maar je krijgt
ze pas als je later groot bent. de zon gaat immers voor niets op.

Pakabouter gaat zitten in een hoekje van de boomhut, en leest
een klein boekje. elke dag hetzelfde boekje, want kabouters hebben
niet zo complex werk te doen. niet meer werk dan in een klein boekje past.

Makabouter schudt de dekens op en zegt zullen we vanavond vroeg naar bed gaan
tegen de anderen, en alle vier liggen ze onder een deken en wachten op
de volgende ochtend.

De volgende ochtend,
Pa-kabouter zegt, opstaan mannen,
en makabouter en de twee kindkabouters zeggen,
ik was al wakker maar lag van de rust te genieten.

En ma-kabouter zegt, al slaap je niet, rust je toch.
Daarop zegt meisjekabouter; Rust reinheid en regelmaat.

Pa kabouter rolt op zijn zij, en staat op.
het fonteintje in de hoek nodigt hem uit
om even te wassen en een slokje water te nemen.

Omdat pakabouter de vorige avond het boekje had
gelezen, dat hij elke dag leest, weet hij wat
hij in zijn werk moet doen.

bengelkabouter zegt, ik ga de centjes van de koning
optellen met mijn telraam.
Daarop zegt makabouter, als je de centjes maar niet wilt hebben.
Want een koning hoeven wij niet in huis.

pakabouter, heeft zijn pakje weer aan en zegt,
tot gauw. immers als je gevaarlijk werk doet
weet je nooit wanneer je thuiskomt.

Makabouter zegt, als je er bent, is de mat schoon,
en is er vast lekker eten.

bengelkabouter, zegt, precies als de mat schoon is.
en meisjekabouter zegt, als ik groot ben later maak
ik ook elke dag de mat schoon.

Pa kabouter geeft een zoen in de lucht, en loopt de
deur uit. Op weg naar zijn zo gevaarlijke werk,
maar door het boekje dat hij las, is hij veilig.

Bengelkabouter speelt met zijn telraam,
en telt allemaal centjes op.

Hij doet dat natuurlijk omdat hij al weet
hoe het tellen gaat.
Want van de koning centen tellen, is altijd meer
dan op een hand tellen, en ook meer dan twee handen
vermenigvuldigen.

bengelkabouter zal natuurlijk ook later een boekje krijgen
als hij mag werken van ma en pa kabouter.

Dus als hij de centen telt doet hij het kwadratisch en met
integraal rekeningen. immers centen zijn altijd meer dan
het nummer dat erop staat.

meisjekabouter telt ook op haar telraam, maar telt liever
of iedereen wel een broodje heeft om te eten.
waarbij ze zegt, als iedereen een broodje heeft,
hoef je het niet kwadratisch te tellen,
en een integraal kan je dan deduceren.

Ma kabouter is inmiddels het hutje aan het schoonmaken,
immers kabouters zijn niet groot, en een klein hutje is groot genoeg.

bengelkabouter, heeft de centjes van de koning opgeteld,
en zegt dat hij buiten in de lente vast bloemetjes gaat tellen.

makabouter zegt, prima, en neem er een paar mee voor binnen.
meisjekabouter zegt, ga ik mee, want bengelkabouter weet niet
wat mooi is.

Huppelend en dansend en zingend gaan bengel en meisjeakabouter
naar buiten, ze huppelen door de tuinen, en zingen bij de watervallen
ze dansen bij de bloemen, en ze zijn blij en gelukkig.

Immers totdat een kabouter moet werken is hij gelukkig,
gelukkig met wie en wat hij is, immers de jeugd is gelukkig
tot de zogenaamde eerste zonde zegt dat je moet werken.

Meisjekabouter plukt de mooie bloemen,
en bengelkabouter plukt de dure bloemen.

Daarna zeggen ze die van jou zijn mooier,
en die van jou veel duurder.

Ze zingen een mooi lied over de schoonheid van de tuin,
en huppelen langs de paden, en door de lanen, en over de wegen.

Thuis gekomen, ruiken ze de appeltaart,
gemaakt van de eeuwig groen blijvende boom.

meisjekabouter geeft haar bloemen aan ma-kabouter,
en bengelkabouter brengt de bloemen naar zijn kamer
waar hij op de telraam snel optelt hoe duur ze zijn.

Meisjekabouter zegt,
ook al zijn bloemen niet altijd duur,
ze kunnen toch mooi zijn.

Makabouter, geeft haar gelijk en zegt,
een houding om mee te leven, immers
minachting komt de goden niet toe.

meisjekabouter zegt, zeker als de goden
ons iedere dag opnieuw leven geven.

Pakabouter doet zijn intrede,
vind zijn mat schoongemaakt,
en begroet ieder in huis met de spreuk
Hulde aan de bewoners die slapen in het huis
der goden.

bengelkabouter hoort de religieuze uitspraak,
en zegt alle dure bloemen komen toe aan
hen die de goden eerbiedig behandelen.

Aan tafel, zegt makabouter, en het eten
staat al klaar op ieder bord,

meisjekabouter zegt, kijk tafeltje dek je,
en makabouter geeft een reprimande en zegt,
al is het tafeltje dek je, iemand moet het
op tafel zetten. en zolang jullie jong zijn
is het tafeltje dekje voor jullie.

Pakabouter ziet de veelheid aan spijzen,
en dankt zoals gewoonlijk de kosmos voor
de gunst van lekker eten.

Makabouter zegt,
bij de koning is het
een veelheid aan spijzen doet de smaak minachten
pa-kabouter zegt, blijf jezelf maar
dan is geluk dichter bij dan alle andere deugden.

bengelkabouter zegt,
ieder is een koning of koningin op eigen plek.

meisjekabouter zegt,
we kunnen beter beginnen met eten,
anders wordt het koud.

Pakabouter zegt, wat eten wij eigenlijk,
en ma kabouter zegt, we eten een lekkere salade
van witlof ,walnoten en honingroom dressing.

Meisjekabouter zegt, liever het ei van columbus,
immers dat ei probeert iedereen te vinden.

Bengelkabouter zegt, het ei van columbus,
is niet zo moeillijk te vinden.

Als alle kippen een ei leggen,
en de gouden kip er rondloopt.
Hoef je alleen te kijken waar columbus rondloopt.

meisjekabouter zegt, oftewel de nieuwe wereld ontdekken.
Waar goud op de grond ligt, en geen vereiste heeft.

Pakabouter zegt, als alles gratis is,
geniet je er niet meer van, dus we blijven
gewoon hier.

Makabouter, beaamt het en zegt, wij als kabouters
mogen altijd tevreden zijn, omdat we toch niet
groter en duurder willen zijn dan we echt zijn.

Meisjekabouter zegt,
als je een vriend hebt, kan je ook beter niet
aan hem werken en schaven, ander word je zelf
ook minder blij.

bengelkabouter zegt,
wie weet, als ik alles weet,
dan zat ik hier niet meer.

Ma-kabouter zegt,
dat kan, als je alles weet,
kan je elke wens bereiken.
van rijk, beroemd, tot wijs, en populair.

Pakabouter, zegt,
als we de salade eten,
zorgt de rest wel voor zichzelf.

De salade, wordt met smaak gesnoept.
En meisjekabouter zegt, zo is alles
dat je lekker vind, en een gebedje voor hebt
gesproken eigen engelenbrood.

bengelkabouter die het ook hoort tijdens
de salade zegt, in een ander land noemen
ze het amrita, dus het is overal te krijgen.

Pa-kabouter, zegt tevreden, de salade
is weer met smaak en liefde bereidt,
en met liefde opgegeten, en het smaakte goed.

Makabouter zegt, liefde gaat door de maag,
zo hebben we weer bewezen.
een goed maal doet veel goed.
ze zouden ook de kabouters
die diep lijden een goed maal moeten geven.

Bengelkabouter, zegt, mijn telraam zegt
dat de koning daar niet genoeg centen voor heeft.

Meisjekabouter zegt,
een broodje voor iedereen is al genoeg,
laat die koning lekker eten,
want wij hebben gezond eten.

Na de maaltijd, en pa kabouter die zijn
boekje pakt, immers de avond ervoor
moet je al je werk voorbereiden.

en kabouters hebben allemaal een klein boekje
die ze 's avonds lezen om de volgende
dag hun werk goed en veilig te doen.

Dus pa kabouter pakt zijn boekje,
en leest erin. Ma kabouter die de
kleine pannetjes, en bordjes
afwast, en bengelkabouter maakt een grapje

Geen levend water gebruiken voor de afwas,
immers levend water is om te drinken.

Makabouter, tijdens de afwas, geeft de opmerking,
als levend water uit de kraan komt,
en makkelijk verkrijgbaar is, mogen we
ook onze spullen en ons zelf ermee schoonmaken.

Meisjekabouter, vraagt of ze met een vriendinntje
mee mag om de nacht onder de sterren door te brengen.

Pakabouter zegt, een vriendinnetje mag wel,
maar vriendje niet, want zodra je er een hebt,
komt het nestje en de eitjes snel,
en wij vinden dat je nog even van het leven
moet genieten.

Meisjekabouter en vriendinnetje nemen een zakje
brood mee en een flesje honingdrank.
immers als je in het bijzijn van sterren bent
moet je honingdrank drinken.

Lopend door hazepaden, en door velden waarvan
de bloemen aan het sluiten zijn.

Huppelend, langs de vogels die hun laatste lied zingen,
en het schemerrijk, dat zich hult in nevelen.
maakt vriendinntje de opmerking
alsof de heiligen uit het verleden de nevel gebruiken,
om de mensen die ontslapen zijn op te halen,
om ze naar de hemel te geleiden.

meisjekabouter zegt,
tsja als ze hard gewerkt hebben in het leven,
of hun leed hebben verdragen,
dan is het eerlijk dat ze naar de hemel mogen.

vriendinnetje zegt, we gaan naar de top van die
heuvel, want daar hebben we het best zicht.
en het mos is daar lekker zacht.

Op de heuveltop aangekomen,
liggen ze naast elkaar,
te wachten tot de sterren zichtbaar worden.

Immers sterren komen te voorschijn,
als het daglicht versterft,
en ze hun glans tonen, met rode, blauwe en groene
kleuren.

vriendinnetje ziet een vallende ster,
en vraagt hoe kan ik een ster worden.

Meisjekabouter, zegt,
een ster wordt je vanzelf,
zolang je de wens koestert een
te mogen zijn.

vriendinnetje zegt,
en als je betaalt,
met werk, of ongewild leed.

meisjekabouter zegt,
waarbij werken overal
wordt gewaardeerd.

De sterren die zichtbaar worden,
de wolken die slinken,
en de tijd die verstrijkt.

De sterren die dansen aan de hemel,
en door hun stilheid de plaats
geven aan hen die ernaar kijken,
en de bewondering die langzaam stijgt.

immers hoe langer een ster zichtbaar is,
hoe langer een ster zijn licht geeft,

Hoe meer bewondering zij oogsten,
en hoe groter de blijdschap is.

Terwijl zij in de sterrenpracht
op de grond lagen te genieten
van de wonderbare schoonheid van de hemel.

Gaf vriendinnetje de opmerking,
zouden de sterren meer zijn dan
om te bewonderen.

meisjekabouter zegt,
bijna iedereen op aarde
laat zich leiden door hun schoonheid,
en krijgen richting in hun leven.

de nacht vorderde, en ze pakten
beiden hun flesje honingdrank,
ze dronken het met smaak,
en praatten over het leven,
of je altijd angst en pijn moet
mijden, of dat je beter kan verdragen.

vriendinnetje zei daarbij,
pijn is onvermijdelijk, als je de
oorzaak niet kent.

meisjekabouter zegt, als het ongewild
komt, is het een straf van de goden.

vriendinnetje zei, misschien
maar sommigen denken als ze
het zelf uitnodigen of veroorzaken
dat het dan ook als goede daad
wordt gezien. immers pijn en lijden
dragen zien ze als deugd.

meisjekabouter, en vriendinntje na
een lange nacht tussen de sterren,
pakken hun dekentje, hun flesje
en het lege zakje waar eht broodje
in heeft gezeten.

Ze zien het ochtendgloren naderen,
en ze lopen richting de zon die opkomt,
immers de ochtendstond geeft
de richting thuis aan.

ze dansen door het paradijs,
ze huppelen door de hemelen,
en ze wandelen richting thuis.

vriendinnetje groet met een kus
en een hand, en beiden gaan hun eigen weg.

meisjekabouter heeft de weg naar huis afgelegd,
en tevreden met de omgeving die ze langs is
gelopen. van de watervallen die levend water schenken,
de tuinen, die de bloemenpracht tonen,
en de paden die langs eeuwig groen blijvende vruchtbomen gaan,

Maar thuis aangekomen, treft ze pa kabouter
die op weg gaat naar zijn werk, en zoals
hij elke avond het boekje leest om de volgende dag
te kunnen werken, en groeten ze elkaar.

Ma-kabouter, vraagt of de sterren hun schoonheid
hebben geschonken, en meisje kabouter,
zegt zo lekker honingdrank is,
zo mooi zijn de sterren, en zo blauw de hemel,
en de paden die langs vruchtbomen leiden,
en 's ochtends weer thuis aangekomen.

Ma-kabouter, maakt gelijk de mat schoon,
immers als je een seintje krijgt dat er iets moet gebeuren,
dan moet je het gelijk doen.

Meisjekabouter, zegt,
de sterren gaven hun schoonheid tijdens de nacht,
en mijn vriendinnetje en ik vroegen ons af,
hoe een ster, die aan de hemel staat,
soms toch kan vallen.

Immers een ster wordt door onzichtbare krachten
aan de hemelbol vastgehouden.

Ma-kabouter zegt,
het is niet een mislukking als ze vallen,
maar het is ze niet langer gelukt.

meisjekabouter zegt,
als ze geen ster meer willen zijn,
of hun doel aan de hemel hebben bereikt,
dan vallen ze zeker.

Bengelkabouter komt binnen en zegt,
aan de hemel staan er een heleboel,
en als er een valt, komt er een andere
aan de hemel hangen.

Makabouter zegt,
precies, dus als wij op aarde
sterren zijn, hebben we geen gevaar om te vallen.

meisjekabouter, loopt de keuken in en zegt,
zo simpel als het is om water te drinken,
zo makkelijk is het worden van een ster.
Zolang je drinkt van de bron van voorzienigheid
zo verkrijg je de ster status op een bepaalde tijd.

Makabouter zegt, de bron van voorzienigheid
heeft in ieder land een andere naam,
maar belooft altijd geluk en rijkdom.

bengelkabouter zegt,
zelfs een koning buigt voor een ster,
en hoop heimelijk zijn goeddunken te krijgen.

Meisjekabouter, die altijd
de rechtvaardigheid van de samenleving bewaakt,
zegt, en een koningin probeert altijd een ster
van haar koning te maken.

Ma-kabouter, zegt en een kabouter vrouwtje
van haar pakabouter.
Immers als de kinderen komen,

moeten beide van te voren weten
dat ze een veilig en goed huis hebbben.
Want kindkabouters zijn kwetsbaar.

Makabouter, krijgt via haar gevoel
een seintje van pakabouter,
het is erg moeillijk op het werk,
en hij zal iets later zijn.

Meisjekabouter zegt,
als ik een vriendje krijg
wil ik ook intuitief seintjes
krijgen als het beter of minder gaat.

Bengelkabouter twijfelt eraan,
en zegt alleen wat je waarneemt
kan een bewijs zijn voor iets
wat misschien onzichtbaar is.

Daarop zegt makabouter,
of als je in je gevoel
bewijs vind dat iets bestaat,
en bij levende wezens,
krijg je soms ook door
dat het goede of slechte intenties heeft.

Meisjekabouter, vraagt zich af,
waarom heel veel kabouters
ongelukkig zjn in de liefde,
als ze vooraf kunnen aanvoelen
of ze gelukkig zullen zijn.

Ma-kabouter zegt,
niet naar anderen kijken en wijzen,
maar gewoon voor jezelf leven.

Immers sommige kabouters doen
als relatie een offer,
en nemen ongeluk voor lief.

Andere kabouters,
geloven in spoken,
en gaan een relatie aan
voordat de spoken groeien.
maar wacht je geduldig,

meisjekabouter zegt,
dan wordt geduld beloont.

bengelkabouter zegt,
ouder worden gaat vanzelf.

makabouter,
in middels al middag,
zegt dat ze naar de markt gaat.

en meisjekabouter zegt,
ik ga mee, immers iets lekkers
moet meerdere stemmen krijgen.

bengelkabouter,
vraagt zich af,
als je kan denken gaat de vraag
aan het aanbod vooraf,
maar als je dat niet kan,
kan je alleen kiezen wat er aangeboden wordt.

meisjekabouter zegt,
boven vraag en aanbod,
is of je tevreden bent met wie je bent.
met wat je doet, en wat je hebt.

Makabouter zegt,
tsja een misstap en het kost
jaren om je geluk te hervinden.

meisjakabouter, zegt,
als je in de opvoeding
alle lessen serieus neemt,
zul je in je ouderdom nog gelukkig zijn.

bengelkabouter, zegt
maar je wordt verleidt door allerlei
zaken die mooi lijken, maar
die binnen korte tijd, lelijk worden.

Makabouter, beaamt het en zegt,
daarom moet je studeren op de vraag
wat wel gelukkig maakt.

Meisjekabouter,
alle tuinen zijn vol verleiding,
maar je kan kiezen in welke tuin
je ronddwaalt.

Makabouter en meisjekabouter,
hulpelen langs de paden, en door de lanen,
en bij de markt,
roepen de koopmannen allen dat hun spijzen
de goedkoopste zijn.

Makabouter, zegt, welke spijzen zijn
hier het lekkerst,
en de fruitkoopman zegt; gekweekt en
gelukkig gegroeit. fruit is als
een appel voor de dorst,
in de ouderdom een pensioen.
om achterover te zitten,
en te kijken hoe de wereld leeft.

De broodbakker zegt,
als je de broodwinning serieus neemt,
en je eigen familie ermee onderhoudt,
zal je broodwinning, roem verwerven.
immers de ervaring groeit,
en ieder wil leren om op de makkelijkste
manier zijn brood te verdienen.
en zoekt het bij de meest ervaren en glansrijke
bakkers.

De vleesman, die ook op de markt staat,
zegt, voor zij die toch nog honger hebben
in een lapje vlees, is hier het vlees
te krijgen, van oude dieren die vanzelf
in elkaar zakten.
van oude dieren, die door levensmoeheid,
zichzelf aan het einde overgaven.
vlees van koeien, varkens, en kippen,
maar vlees van vissen is hier niet te vinden.

Makabouter kiest een lekker stuk fruit uit,
een meloen en een paar citroenen.

ze koopt wat groente,
spinazie en prei,
om een roomschotel te maken.
met echte room en honing.

Nadat de waren in de tas verdwenen,
immers goede waren hebben bescherming,
liepen makabouter en meisjekabouter naar huis.

Thuis, veegden ze ook hun eigen voeten
met de mat, immers je voeten moeten schoon zijn
als je in een belangrijke omgeving komt.

Makabouter, bereidde de avondmaaltijd,
immers de avond is het belangrijkste van de dag,
omdat je dan en de opvoeding hebt genoten,
en je werkperiode hebt volbracht.

In de avond, kan je naar believen
studeren, spelen of een andere vorm van
verpozing kiezen.

Pakabouter deed ook zijn intrede,
en groette zoals gewoonlijk het huis
met de bewoording, vrede zij ulieden.

De avondmaaltijd zoals gewoonlijk was
een feestmaal, immers voor de werkenden
is na het werk een gewone maaltijd
al een feestmaaltijd.

Bengelkabouter, zei tijdens het eten,
dat hij van plan was om met een vriendje
's avonds ook naar de sterren te gaan kijken.

Pakabouter zei, dat is een goed plan,
eigen inbreng op een nuttige manier wordt
zeer gewaardeerd.

Makabouter zei, je zal vast andere dingen
opmerken dan meisjekabouter.
een flesje honingdrank en wat brood
is genoeg om de nacht door te komen.

Meisjekabouter maakte de grap,
bij de sterren is alles het essenenbrood.
en is al het honingdrank, amrita.
Wat zelfs de goden niet altijd krijgen.

Bengelkabouter, zei, op weg naar mijn vriendje,
zal ik de paden lopen, die de voorouders
hebben gelegd, en zal ik de lanen bewandelen
die geluk als evenwicht brengen.

Meisjekabouter, beloofde als hij de sterren
gezien zou hebben, dat ze over haar sterren
zou verhalen. Immers de schoonheid van de hemel
is een onderwerp van veel verhalen.

Bengelkabouter en vriendjekabouter liepen,
samen over de heuvels, beklommen moeillijke bergen,
staken watervallen over, en door de tuinen.
vriendjekabouter, liep richting de sterren,
immers zelfs koningen lopen op geleide van
mooie sterren.

Op de hoogste berg aangekomen, als doel
alle sterren te schouwen, lagen zij naast elkaar.
De avond die met zijn schemer naar de nacht toe reist.

De zonsondergang die met mooie kleuren, zijn verblijf tekent,
in de omgeving van mooie bergen.

Bijna donker, zagen zij de zon ondergaan, en de maan
in de nevel verschijnen.

Bengelkabouter, roemde de maan voor zijn heldenmoed,
om in de nacht met zijn licht iedereen te redden.
vriendjekabouter zei, zelfs in de middeleeuwen
kenden zij de bijzondere daden van de maan.

De maan die als een zilveren schijf aan de hemel staat,
en door het licht van de zon, ook de nacht een
richtpunt geeft. Zoals in de techniek gebruikt
om hetzelfde doel, zowel overdag als 's nachts te hebben.

De sterren gaven hun pracht,
en een vallende ster gaf zijn schoonheid aan
de aarde waar hij na het vallen nog even
zijn mooie schijnsel geeft.

vriendjekabouter zei,
velen willen een wens doen als de
gunst Zich aandient. maar er zijn er weinig
die een wens doen ten dienste van de hele wereld.

bengelkabouter, zei
een gunst van de goden, krijg je alleen
als zij jouw gedrag beginnen te zien
als een godendaad die henzelf tot goden maakte.

vriendjekabouter, zei en een godin
geeft pas aan iedere adept als de zachtheid
en de vriendschap blijkt. Immers normale
mensen zijn alleen vriendschappelijk jegens vrienden,
en zijn alleen zacht als ze eigenbelang hebben.

De sterren reisden langs de hemel,
en bengelkabouter, zei, een mooie nacht,
de meeste zien wel de sterren maar ervaren
niet het geluk van een mooie nacht.
immers door gedachten gevangen zien
ze nooit de schoonheid van het werkelijke leven.

vriendjekabouter, hoe eenvoudig het leven,
hoe moeillijker het wordt als je een andere
manier van leven kiest, immers hoe harder je vecht,
hoe moeillijker het is om het weer los te laten.

Bengelkabouter, zelfs de goden vragen zich af,
wat er na het huidige leven is.

Vriendjekabouter,
als je niet bang voor de dood bent,
kan er weinig gebeuren dat je uit jezelf
weghaalt. immers het lijden dat men vreest, is niet het lijden wat echt gebeurt.

Bengelkabouter, ziet een ster vallen,
en zegt mijn enige wens is dat ik meer wensen
mag vragen.

vriendjekabouter, zegt dan mag je in een religie
bidden voor alles dat je wil,
immers zoals mensen hun vragen proberen te stellen
voor eigenbelang, zo kunnen de goden
hun eigenbelang ook inbrengen.

Bengelkabouter zegt dan
er is wel verschil tussen een religie
en een godsdienst maar weinigen
weten wat dat is.

vriendjekabouter zegt,
voor ons kabouters is het heel eenvoudig.
een godsdienst is voor hen
die in het leven geen nuttig werk doen
en graag dienaar willen zijn met een goed doel.

Bengelkabouter zegt, religie gaat er bovenuit
immers hogere machten beloven niets,
maar geven alles. en een hogere macht
kan alleen een verbinding geven.

Vriendjekabouter, zegt
een godsdienst is van een god
die met zijn ego de mensen werk geeft.
en een religie is een hogere macht,
die zonder ego en eigenbelang werkt.

Bengelkabouter, zegt,
als mensen eenmaal verkeerde dingen heeft
gedaan kunnen ze alleen bij een godsdienst
terecht.

vriendjekabouter, een religie gaat er
altijd vanuit dat je het met weldaden
verworven hebt.

Bengelkabouter, zegt, zo ben ik ook
getrouwd met de Alschepper, immers
een verbintenis kan alleen gebroken
worden als beide partijen ervan af zien.

Vriendjekabouter,
zo worden alle hogere machten geroemd
voor wat zij geven. Er zij hogere machten
die pas na veel inspanning hun genade geven.

Bengelkabouter zegt;
De hoogste macht, heeft zelfs geen boek
op zijn naam, en is zelfs niet bekend.
dus als iemand die naam leert, is het
belangrijk om er respectvol mee om te gaan.

Vriendjekabouter, zegt,
de goden belonen en straffen naar hun eigen oordeel,
maar hogere machten, zijn zoals bekend
boven het menselijke verheven. niemand weet
hoe te voorspellen wat zij doen.

Bengelkabouter,
als een macht of godheid je uitkiest,
om voor Hem of Haar te werken,
moet je het als elke gift in dank aanvaarden.
Ook als je zelf niet wil, omdat zo'n
kans om hogerop te klimmen zeldzaam komt.

Vriendjekabouter zegt,
er is geen mens, geen wezen die nooit
een genadeoffer heeft gekregen,
immers als een geschenk van de goden komt
moet je eerst heel goed kijken voordat
je het afwijst.

Bengelkabouter,
en de hoogste gunst is de hoogste
bedoeling voor jezelf en de hogere macht.

Vriendjekabouter,
in godsdienstige zin,
is een dienaar zijn het hoogst haalbare.

Bengelkabouter zegt,
in een religie zijn er drie vormen,
een soort verbintenis als huwelijk met een macht
een soort eigendom zijn van, als opperste offer.
en een instrument zijn van, als gunst.
Als je zoiets verwerkelijkt, krijg je de genade
als beloning voor altijd.

Vriendjekabouter, zegt,
dan wordt je een ster gelijk alle anderen,
omdat er in de hemelbol een kracht is
die alle sterren vasthoudt,
en daar zijn de hogere machten
ook oorzaak van.

Bengelkabouter zegt,
het probleem is ook niet
dat niemand er van weet,
maar dat weinigen zich zo volledig
durven toe te wijden.

Vriendjekabouter,
en jezelf in gebed schenken
vervult normale mensen
al met vrees voor het onbekende.

Bengelkabouter,
sommigen vinden het naar
dat voorbeelden die zich overgave
zijn gebruikt voor doeleinden
die niet direct gezond en geluk geven.

Vriendjekabouter,
om over het martelaarschap te zwijgen.
veel mensen huiveren voor onbekende pijn.

Bengelkabouter zegt,
daarom in dienst komen is al zeldzaam,
maar volledige overgave ook.
als voorbeeld de plantage
waar werkers moeten werken zonder
eigen inbreng.

Vriendjekabouter,
gelukkig is slavernij bij hogere machten
volledig vrijwillig, en betaalt goed.
en als slaaf is de hogere macht je eigenaar.

Bengelkabouter,
niemand weet hoe hoog toewijding kan zijn,
niemand beseft dat devotie onbaatzuchtig is.

Vriendjekabouter zegt,
je als instrument schenken,
is al een grote onbekendheid,
zelfs met voorwaarden is het al
een heldendaad.

Bengelkabouter zegt,
daarom groeien mensen liever
in hun toewijding, zodat je
leert vertrouwen dat een hogere macht
het goed bedoelt, en geen misbruik
maakt van je toewijding.

Vriendjekabouter,
als je een hogere macht
als huwelijkpartner wil,
kan je geen andere relatie hebben gehad,
immers een hogere macht is
te vergelijken met een grote schoonheid,
die met een grote deugd in de relatie staat.

Bengelkabouter zegt,
en als eigendom van een hogere macht,
heb je geen eigenbelang meer,
iets dat zelfs goden niet aandurven.

Vriendjekabouter zegt,
de nacht is aan het eindigen,
de sterren geven hun laatste
schijnsel voordat de helderste,
de zon weer boven het aardrijk komt.

Bengelkabouter zegt,
zoals de goden zeggen dat de aarde plat is,
en de wetenschappers dat hij rond is,
en ze zeggen dat ze allebei gelijk hebben.

Vriendjekabouter,
en dat de regen van boven komt,
en de planten naar boven groeien.
en het water altijd naar beneden stroomt.

Bengelkabouter,
dat bewijst dat de mens ook naar een
doel toegroeit.
en hoe langer je een doel koestert,
hoe dichter bij je komt.

Vriendjekabouter,
zegt, laten we op weg naar huis gaan,
en langs mooie paden vol bloemen,
wegen die met parels bezaaid hun schoonheid tonen,
en de lanen die met dure struiken erlangs
de weg tonen. de watervallen die met schoon water
iedereen uitnodigen om zich te wassen.

Bengelkabouter zegt,
in de ochtend de zon die geluk aankondigt,
en de weg toont langs onbekende paden,
die alle beloftes vervullen van
een levensweg die beide betekenis en geluk kent

Vriendjekabouter, die
het paradijs benoemt en zegt,

zelfs de goden twijfelen
of geluk belangrijkrijker is dan een doel.
Godinnen die zeggen,
geluk leidt naar het doel.

Bengelkabouter,
zegt, in het huis van de goden,
wonen de mensen die hun leven betekenis geven.

Vriendjekabouter,
Hogere machten hebben behagen in hun adepten,
en hun naam in in de mond van allen die
proeven van de wijsheid

Bengelkabouter,
de naam van goden en hogere machten
is altijd eerlijk in de monden van de volgelingen.
immers allemaal hebben zij hun propaganda,
om anderen ook in hun geloof op te nemen.

Vriendjekabouter,
en ook slechte mensen laten zich verleiden,
om de naam van wie zij dienen in de mond te nemen.

Bengelkabouter,
beter dan vechten tegen anderen,
is je eigen leven toewijden, aan hogere machten
immers hogere machten leiden je langs problemen,
die je anders met gevaar moet bevechten.
en de hogere machten geven roem
voor alle tijden.

Vriendjekabouter zegt,
als de goden je welgezind zijn,
en anderen je minachten,
is het na je leven dat anderen blijven vechten
en je achterlover leunt in de hemel.

Bengelkabouter,
en zonder te vechten blijf je
net als een lotus in het water
onbevlekt door het modder.

Vriendjekabouter,
ook al zeggen zelfs goden
dat het heel moeillijk is om
zonder te vechten, zonder je
te verdedigen door het leven te gaan.

Bengelkabouter,
Daarom zeggen heilige boeken,
dat je je afhankelijkheid
van andere mensen op de goden moet richten.
immers zij leven eeuwig.

Vriendjekabouter,
en het schenken van jezelf aan
een hogere macht, zo'n grote weldaad is,
zo'n moeillijk offer, dat in een boek staat
dat je zal genieten van je eigen glorieuze daden
en erna naar de hemel mag.

Bengelkabouter zegt,
De hoogste macht, die sommigen alschepper noemen,
belonen je zelfse eeuwig met een goede naam.
en geven altijd de gunst van goede daden.
Goede daden, als wijsheid, als compliment,
en als een vriendschappelijk karakter.

Vriendjekabouter,
en iemand van zo'n status,
zal altijd in een samenleving
gewaardeerd worden.

Bengelkabouter zegt,
er is geen hemel die hoger is.
er is geen wereld die mooier is.
er is geen tijd die dieper is.
Dan de gave van de Alschepper.
immers zonder vorm, met titel en zonder naam,
schenkt hij zichzelf aan degenen
die toewijding tonen.

Vriendjekabouter,
en zelfs gevaar krijgt een antwoord,
die niemand kent, immers geen boek
beschrijft hem.

Bengelkabouter,
en verhalen uit oude tijden,
raken zelfs niet aan zijn naam.
Wie zal dan verhalen van een
zuiver offer, die als hoogste wordt ge-acht.
Zelfs moeders liever zichzelf offeren
dan hun kinderen.

Vriendjekabouter,
en een offer niet gepaard gaat met
toegejuich en blijdschap,
maar zich in stilte voltrekt.

Bengelkabouter zegt,
een uitspraak uit een godsdienst,
dat de huizen van de Alschepper op vaste grond staan.
een andere uitspraak uit een religie,
alleen door verdienste bereikt men die hogere macht.

Waarbij sommigen zeggen dat duizenden jaren werken,
die gunst geeft. anderen die zeggen.
alleen een zelfopofferin die genade geeft.

En jezelf wegschenken moeillijker is
dan welke andere daad ook.
Sommigen zelfs liever een berg beklimmen,
een oorlog ingaan, of hele zware lasten dragen,
dan zich zelf wegschenken in een gebed.
immers een wegschenken geeft een onbekende
toekomst.

Vriendje kabouter zegt,
en jezelf offeren voor de gunst van anderen,
anders is dan je zelf uit liefde en toewijding offeren.

Of dat je offeren om een goede naam te krijgen anders is
dan onvoorwaardelijk een macht willen toebehoren.

Of dat het gevaar van je eigen wil verliezen,
minder erg is dan een imperium of dynastie beginnen.

Dus de hogere machten, zijn als daden onbesproken,
en als wijsheden ongenoemd, totdat een zuivere bron,
die de toewijding durft aan te gaan, ze laat zien.

Zoals hogere machten hun welbehagen tonen,
bij daden die nog ongekend in boeken staan.

Zoals hogere machten, hun tranen betonen,
met mensen die een hogere last dragen.

Zoals hogere machten, juwelen schenken,
bij de weldaden die uit stilte hun vorm krijgen.

zoals hogere machten, uren van toewijding
belonen met giften en geschenken uit hun hand

Zoals hogere machten, opoffering en gebeden
van goede giften belonen met eeuwenlange
genade.

zo liepen vriendjekabouter en bengelkabouter
van de hoogste berg naar huis.
En bespraken de hoogste weldaden,
die ook worden toegeschreven aan bronnen
die nog ongenoemd zijn.

Onderweg, door de tuinen van eden,
de hangende tuinen van babylon,
en de marmeren paleizen der heiligen.
immers de heiligen krijgen een paleis
aangeboden na hun leven.

Bij het huis aangekomen,
zeiden ze in koor,
de tempelwachters als eeuwige beschermheren
van een goede religie.

De tempelwachters thuis groetend gingen
bengelkabouter en vriendjekabouter naar binnen.
Om zich te laven aan de wijsheid die als bron
van levend water uit de grond kwam.

Makabouter zoals gewoonlijk zei.
mogen de goden ons goedgunstig zijn,
immers in de tempel wordt de dorst naar
wijsheid gelest met het beste dat bestaat.

Pakabouter zei ook,
als de hogere machten tevreden zijn,
hebben de mensen een goed bestaan,
immers al het goede komt van boven.

Meisjekabouter,
zei, als je alle goede daden optelt,
en ze aan het einde van het leven
voorlegt aan de Beschermheer over leven en dood,
verkrijg je de gunst van een leven
die in het volgende bestaan vol wijsheid
vol religie en vol goedgunstigheid is.

Bengelkabouter zegt,
Als je sterft met de naam op je lippen,
van goden of godinnen, dan verkrijg je
de vrede in een hogere wereld om je
verder te vervolmaken.

Meisjekabouter zegt,
immers in een hogere wereld,
wordt het gemoed beproeft,
en als je op aarde schuldig was,
verkrijg je nooit de wijsheid om
die laatste stap te zetten.

Pakabouter, waar
zelfs wij als kabouters achting voor hebben.
de stap om engel te worden.
immers een engel geeft zich volledig aan die
hogere macht en godheid.

Meisjekabouter zegt,
een engel is zoals je op aarde bent
en iedereen helpt, maar dan een manier
die voor niemand volledig kenbaar is.

Bengelkabouter zegt,
en engelen worden overal geholpen,
immers een engel is veel waard,
omdat god en een hogere macht via
hen veel meer kunnen.

Pakabouter zegt,
en het offer wat ze brengen
om niet meer voor jezelf te leven
en ook geen wensen meer na te jagen,
iedereen krijgt achting als ze beseffen
hoe hoog dat is.

Makabouter,
gelukkig zijn wij kabouters,
en hebben we onszelf in de hand,
immers ook engelen worden eens geboren,
en tot die tijd heeft iedere kabouter
de vrijheid om het leven te ontdekken.

Bengelkabouter zegt,
en het begint al met aan de Alschepper te vragen
of je met Haar mag trouwen, maar wel
voordat je een andere relatie hebt gekregen.

Meisjekabouter,
een offer uit liefde is meer waard,
dan duizend gedwongen slaven.
dus een engel wordt uit liefde geboren.

Makabouter,
zoals een vrouwkabouter voor een mankabouter
wil zorgen, zo moet het voelen
voor iemand die een engel wil worden.

Bengelkabouter,
zeker, dus getrouwd zijn met de Alschepper,
is ook voor kabouters het hoogst kenbare.

Meisjekabouter,
Zeker of het grootste liefdesoffer,
om je in gebed aan de alschepper te schenken.

Pakabouter,
en genoeg voorbeelden van hen die
een instrument willen zijn.

Makabouter,
er zijn natuurlijk voorbeelden van
kabouter die graag wijs of heilig willen zijn,
maar meestal worden ze snel herkent.

Bengelkabouter,
en de bron van goede daden blijft
altijd op het goede gericht,
en zegt niet ineens geen zin te hebben.

meisjekabouter,
en alle goede daden zijn meer als
alle slechte daden, dus een duidelijk teken.

Pakabouter,
En zeker 10 goede daden zijn meer dan
100 slechte daden, alleen al vanwege
de genegenheid die in goede daden een vorm
krijgen.

Bengelkabouter,
en een engel voorwenden, wordt altijd
bestraft, omdat zij zo'n belangrijk beroep hebben.

Meisjekabouter,
omdat bijna niemand het aandurft om het
leven zelf niet in de hand te hebben,
en zelfs in gevaar aan de hand van hogere machten
vast te zitte.

Pakabouter,
daarom weten wij niet hoe het voor
de parakleet heeft gevoeld om
bij zijn dood van iedereen verlaten te zijn.

Makabouter,
gelukkig heeft zijn godsdienst wel
zijn gemoed verlicht, immers zo'n groot
offer hoort wel een antwoord te krijgen.

Bengelkabouter,
toch zeggen ze een gebedsoffer,
is hoger dan offers waarin je verloren gaat.

Makabouter,
immers een zuiver instrument,
is als regen op een woestijn,
is als een vuurtje in de koude nacht,
is als een goudstuk gevonden in armoede,
en is als genezing voor een verwonde.

Pakabouter,
is als goed werk voor de nutteloze,
is als brood bij een vruchtbarende dag,
is als een gebed die een deur opent,

Bengelkabouter,
is als onderwijs voor een domme,
is als opvoeding voor een asociale,
is als een vriendin voor een liefdeloze,

Meisjekabouer,
een offer als je inzetten voor een geliefde,
een schenking uit liefde, om totaal toe te behoren.
een gift met de hoogste genegenheid.

Pakabouter,
een gunst die de engelen altijd hopen
te houden.
Een geschenk dat zichzelf beloont.
Wie spreekt kwaad over toewijding,
Wie spot over devotie.

Zoals pakabouter erna zei,
soms om iemand goede raad te geven
wordt je even boven jezelf uitgetild.

Makabouter,
je kan het aan de goden toeschrijven,
immers adepten worden altijd geholpen,
zelfs als ze tussen slechte kabouters zijn.

Bengelkabouter,
En als je een hogere macht om
onderwijs vraagt.
verwonder je je over de diepte
van een normale wijze opmerking,
alsof het peilloos is, en zo diep,
dat eenvoudig bedenken niet zou kunnen.


Meisjekabouter,
en bij een vrouw een intuitieve
opmerking al lijkt alsof een
toekomstvoorspelling erg kwaad voorkomt.

Makabouter,
En zoals de goede daden van de engelen beloven,
iedereen die bereid is, kan worden opgepakt,
en door engelen geleidt tot een taak
waarin zij de aarde vullen met blijmoedige
gezichten.

Pakabouter,
niemand snapt waarom een heilige bidt,
immers niet uit eigenbelang waarom
zou het dan nut hebben.

Makabouter,
Waarom een heilige zich het leed
van de wereld aantrekt,
en zijn eigen leven gevaar kent,
die met twee scherpe opmerkingen
oplosbaar is.

Bengelkabouter,
als je zelf weet dat je getrouwd
bent met de Alschepper,
Hoop je te mogen vertrouwen en geloven in
dat het goed zal komen,
al spreken alle dingen het tegen.

Meisjekabouter,
Zoals als je oprecht kenbaar maakt
dat je de alschepper dient,
alle wijsheid zich bij je aandient.

Pakabouter
Als je uit eigen kracht wil dienen,
bij een god of hogere macht
krijg je de kennis aangereikt,
maar moet je het zelf doen,

Terwijl een instrument,
ervan uitgaat dat je
onvoorwaardelijk de straling
doorlaat.

Makabouter,
maar bij religies is het
altijd een pad naar het doel,
en je kan niet ineens de laatste
stap doen, tenzij je het graag wilt.

Meisjekabouter,
Zoals je op school wel les krijgt,
en als je het snapt alle oefeningen
goed en foutloos doet, terwijl,
anderen blijven proberen het onder
de knie te krijgen, en alle lesstof
op meerdere manieren krijgt

Pakabouter,
En als je een relatie aangaat
met een godin, je ook de gunst
krijgt van de zachtheid van haar.
Waar heel veel kabouters naar reiken,
immers zelfs een pakabouter,
zoekt de gunst van zijn makabouter.

Makabouter,
voor makabouter hetzelfde,
een vrouw hoopt bescherming te genieten,
omdat voor een vrouw geluk is weggelegd als
ze veilig is.

Bengelkabouter,
Gelukkig voor kinderen is het als
je ouders vriendelijke zijn, de beste
opvoeding, immers liefde doet zich niet anders voor.

Meisjekabouter,
In de ouderdom gaan kabouters kijken
wat ze verkeerd hebben gedaan,
en worden ze verbitterd, omdat ze denken
geen kansen te hebben gehad.

Bengelkabouter,
Kansen op het ene, zijn voor het tegenovergestelde
als een gemiste kans, en soms snap je pas heel laat
welke kansen je wel hebt gehad.

Pakabouter,
Dat is een waar woord,
Als je altijd jezelf blijft,
heb je geen onbekende kanten aan jezelf.

Makabouter,
al eist het leven soms een offer of tol,
als je niet gelukkig bent, op zoek
gaat naar bronnen die het beloven.

Bengelkabouter
Het mysterie van het leven,
je jaagt een goed leven na,
en je komt in een gebied met gevaar.

Meisjekabouter,
in godsdienstige betekenis,
heel duidelijk, iemand die
bij domme mensen gaat wonen,
als een professor van de hoogste soort.

Pakabouter,
Een liefdevolle man, die bij
mensen gaat wonen die andere bedoelingen hebben.

Makabouter,
Zo is het dus een mysterie, die alleen
na het leven pas kenbaar wordt als betekenis.

Pakabouter,
Veel kindkabouters twijfelen hoe ze
beroemdheid of faam kunnen verwerven,

Makabouter,
De kostprijs die je vanzelf tegenkomt,
immers bereidheid geeft kansen.

Bengelkabouter,
Zoals bidden voor verloren zielen,
of steun betuigen via oogcontact
met onbekende oorden.

Meisjekabouter,
Zo zijn er nog vele vormen
Dat betekent dat iedereen
die faam wil verwerven
uiteindelijk die kans wel gehad heeft.

Pakabouter,
Zo kan faam ook een beloning zijn
voor heldendaden uit vorige levens,
veronderstellen sommige kabouters.

Makabouter,
of als een kabouter in een vorig leven
erg heeft geleden, en de gunst krijgt,
van een vermogende kabouter.

Meisjekabouter,
of een gebed uit nood en ramp,
om eenmaal een moment van geluk
te hebben, kan ook een religieus leven
geven met alle goede dingen erbij.

Pakabouter,
en als je met hart en ziel leeft,
krijg je een bijzonder beroep,
die niet altijd via een opleiding gaat.

Makabouter,
dan krijg je een beroep die vaak
geen opleiding heeft gehad,
maar studie of ervaring als grond heeft.

Meisjekabouter,
autodidactische studie,
en ervaring met de gevoelskant.

Bengelkabouter,
toch kan je dan af en toe bang zijn
dat je niet op anderen lijkt,
en je leven geen zekerheid kent.

Pakabouter,
toch zijn de voorbeelden
dat ze het wel redden
als je met hart en ziel leeft.

Makabouter,
en een tijd van rust en studie
geeft soms ook de gelegenheid
om te kijken wat je belangrijk vind.

Pakabouter,
een tijd van bezinning.
En als je al jaren werkt
noem je het weer anders, om
je baan te onderbreken voor studie.
met een duur woord een sabattical.

Makabouter,
Als je met hart en ziel leeft
krijg je soms ook religieuze kansen
waardoor je zelfs een engel kan worden.

Pakabouter,
En een engel heeft geen vrije wil meer,
ook omdat hij volledig vertrouwt
op de hogere machten.

Meisjekabouter,
sommigen noemen het goden,
of geven geen naam maar een titel.

Bengelkabouter,
Je vrije wil kwijtraken kan
voor sommigen een te grote stap zijn,
waardoor ze liever wachten tot
ze ervoor klaar zijn.

Makabouter,
Toewijding op die manier,
is geen straf maar voorbereiding,
tot je die laatste stap durft te zetten.

Pakabouter,
en die laatste stap,
zeggen wijze kabouters,
mag je onvoorwaardelijk doen.
immers dan geldt je overgave voor altijd.

Makabouter,
immers voorwaardelijk dat je na een aantal jaar
weer jezelf wil zijn, geeft ook dat
als je terugkomt in je eigen zijn,
je weer je eigen karakter hebt,
en je goede werk kan schaden.

Meisjekabouter,
Daarom is het ook dat engelen
voor menselijke liefde uit de hemel vallen,
waardoor ze ook hun expertise kwijtraken.

Bengelkabouter,
dus onvoorwaardelijk overgave
geldt voor altijd,
en voorwaarden be-eindigen
het na een tijd.

Makabouter,
toch is voorwaardelijke overgave
wel beter dan die stap niet zetten
omdat het wel ervaring geeft met het goddelijke.

Pakabouter,
En als je je overgeeft in gebed,
krijg je natuurlijk de
goddelijke wil in je eigen wil
ingestroomd.

Makabouter,
Waardoor je zelf merkt,
dat je andere dingen doet dan
je zelf gewoon was te doen.

Meisjekabouter,
en bij de hoogste overgave,
heb je het gevoel dat alles gebeurt,
en je meer rust en stilte vind,
in de beleving.

Bengelkabouter,
Elke macht of godheid,
heeft natuurlijk andere kenmerken,
waarmee ze hun volgelingen behartigen.

Makabouter,
daarom is het belangrijk om
in religie of godsdienst,
een keuze te maken, waar je
zelf het belang van inziet.

Meisjekabouter,
Een keuze waar je achter staat.

Bengelkabouter,
Maar je gevoel geeft er altijd
de juiste invulling aan.
immers gevoel is onderdeel
van de werkelijkheid.

Makabouter,
Een overgave geeft misschien geen feest,
maar zal in de loop van de tijd
wel zijn goede vruchten geven.

Pakabouter,
Net als je volwassen wordt,
en normale kabouters liefderelaties aangaan,
en je de liefdesrelatie zonder invulling laat
en op een hogere macht richt, of een god of godin.

Makabouter,
Daardoor zien de goden en godinnen
je toewijding en devotie.

Meisjekabouter,
een zichtbaar offer om geen relatie
te krijgen maar te richten op het hogere.

Bengelkabouter,
dat een kenmerk is
ook van engelen en heiligen.

Na een flink gesprek tussen de kabouters
over heiligen en engelen, kreeg de dag
weer een nieuwe glans om een nieuwe
taak te verrichten.

Bengelkabouter, die al geschoold was
op de telraam, en van integraal tot
ingewikkelde formules kon aftellen,
en alle getallen van het koningshuis had
berekend, zei dat hij vandaag naar een ver gelegen
hut ging om wat speciale dingen op te halen.

Meisjekabouter, die ook geschoold was
op de telraam, maar dan om te berekenen
of iedereen in kabouterland genoeg
te eten had, zei dat ze
thuis bleef om de telraam bij te werken

Pakabouter die al een uurtje te laat was
vertrok naar zijn werk en baan,immers
een geplande bezigheid houd ook
je geest gaande, als je niets om handen hebt
ga je al snel allerlei rare dingen bedenken.

Makabouter, die beloofde de mat schoon
te hebben als pa kabouter terug zou komen.

Bengelkabouter, die zijn jasje aandeed,
en een zakje brood meenam, essenenbrood,
immers dat is de lekkerste soort.
En een flesje honingdrank bereidde,
waar zelfs hele dure lieden jaloers op zijn.

Bengelkabouter die speciale dingen ophaalt,
en dus met zijn tasje op de rug,
vertrok.

Meisjekabouter die haar telraam aan het
bijwerken was, concludeerde na een
berekening dat het nooit goed is om
als land een schuld te hebben,
immers de kosten ervan zijn als
investering in landelijke zaken veel beter.

Meisjekabouter concludeerde erna,
dat uitgaven aan defensie ook geen betekenis hebben
immers bij een oorlog zijn meerdere naties betrokken,
en of je als land een klein of groot leger hebt,
is vaak niet zo van belang. Immers vaak de landen
met de meeste inwoners, en het totaal inkomen van
een land is van meer betekenis.

Meisjekabouter, beweerde zelfs erna,
dat bezuinigen en potjes overhevelen
ook geen betekenis hebben, immers
door het veranderen van structuur heb je meer
kosten dan de status quo behouden.

Meisjekabouter, die ook wel eens in een ziekenhuis
en een armenhuis is geweest bedacht ook,
als je leed dicht bij hebt, je meer geneigd
bent tot sociale regels en wetten.

Bengelkabouter,
die over de zoutvlakte naar de vergelegen hut
liep, bedacht onderweg dat waar nu droogte is
vroeger wel heel vruchtbare grond geweest is.

Een gedachte dat alles een kringloop is,
een soort cirkel met verschillende stadia.
En een zoutvlakte een manier is om
van de ene fase naar de volgende te komen.

Bengelkabouter, die erna nog een gedachte kreeg,
dat mars, ook al is er veel aan woestijn,
misschien enkele eonen geleden een samenleving had,
met op mensen gelijkende wezens.

Bengelkabouter, volgde de gedachtentrein erover,
en zag in dat beschaving als een samenleving,
die samenwerkt en technologie als motor tot geluk
heeft, eigenlijk soms zonder oorzaak ontstaat.

Zoals planten soms een zaadje in de grond hebben,
en je van een stuk onkruid niet kan voorspellen
wat er op komt. Zo is beschaving soms zomaar
uit het niets.

Bengelkabouter die door de zoutvlakte liep,
bedacht ook over een indiase heilige die
zout tot een symbool maakte,
een symbool van het juk van overheersing,
waarbij iets heel gewoons een argument wordt
om niet langer eigen baas te zijn in een land.

Bengelkabouter, liep na de zoutvlakte weer
door een mooi bos, en zag in,
dat hoge bomen zijn als mensen met hoge status,
die als ze boven de rest uitsteken,
meer risico hebben een fout te maken,
of in onmin te vallen.

Bengelkabouter, vergeleek het bos ook
met het leven, dat iedereen door het bos dwaalt,
de ene zoekt water, de ander een mooie plant,
een derde wil hout om een warm vuurtje te maken.

Bengelkabouter,
zag ook de gedachte langskomen dat hoe verder je reist,
je meer vastbesloten moet zijn om het te redden.
Maar als gunst dat hoe verder je komt,
je meer zekerheid krijgt over dat je het zal redden.

Meisjekabouter die haar telraam aan
het bijwerken was, zag ook in,
dat rijkdom verdeelt is over de aarde,
maar niet op een logische manier.
Dat eigenlijk gek is, als iedereen eten wil,
iedereen een hutje wil, immer daardoor is
gemeenschappelijk belang toch altijd leidend
in de discussie over geld.

Meisjekabouter,
Zag ook dat als kabouters sterk zijn, en gezond
ze eigenwaan hebben nooit hulp nodig te hebben.
en dat ze dan de mening huldigen dat ze er zelf
oorzaak van zijn, en dus boven anderen staan.

Meisjekabouter zag hierin dat kabouters
die denken boven anderen te staan geld en middelen
op te kunnen eisen, wat volgens de grondwet en
de regel van vrijheid wel is toegestaan.
Waardoor een deel van het geld binnen een samenleving
alleen toekomt aan enkelen die sterk of machtig zijn.

Makabouter,
die ook al in de hut schoon aan het maken was,
vond in een hoek nog een gouden munt,
Waarschijnlijk door een vreemde achter gelaten
als een middel om ook in nood iemand te helpen.
immers soms een gouden munt als vonds,
meer waard is dan honderd mooie woorden,
als iemand op de rand van armoede staat.

Makabouter,
die de gouden munt naar waarde schatte,
had als eerste gedachte om een lekkere
maaltijd ervan te kopen en bereiden,
maar naar gelang ze het overwoog,
besloot ze het te bewaren voor als
een calamiteit zou plaatsvinden,
en een gouden munt het verschil is
tussen leed of content zijn.

Pakabouter die aan het werk was,
kreeg het seintje van bengelkabouter,
dat hij bijna bij de hut was, maar er
dode dieren in de weide ernaast lagen,

Pakabouter seinde terug dat bengelkabouter,
moest proberen ze niet aan te raken
en met een boogje erom heen moest lopen.

Bengelkabouter, voor de zekerheid
deed zijn doek voor zijn mond,
om te voorkomen dat vliegen te dichtbij zouden komen.

Bengelkabouter die bij de hut was,
en er speciale dingen zou ophalen,
zag binnen een dode kabouter liggen,
die er al een tijdje lag.

Bengelkabouter overwoog,
of hij eerst de speciale dingen
naar huis zou brengen,
of eerst naar het dorpje zou lopen
om hulp te halen.

De speciale dingen waren een soort
planten die soms nodig zijn als er nood is.

Planten zoals een johannesbrood boom,
en lavendel, citroenboompjes.

En andere planten die
best behulpzaam zijn.

Bengelkabouter die naast de planten nog
meer speciale dingen zou meenemen,
Zoals een kristallen bol,
een hoorn des overvloeds,
de steen der wijzen,
en een graal waarvan gezegd wordt
dat het heilig is.

Ook moest hij van pakabouter
kijken of er een fontein is van de eeuwige jeugd.

Bengelkabouter, die de belangrijkste dingen
in een tas deed om mee te nemen,
besloot terug via het dorp te gaan
om te melden dat de bewoner van het hutje
dood gevonden was.

Bengelkabouter,
pakte ook twee zilvermuntjes,
om in het dorp vast de
melding te bekostigen,
immers als er een probleem is
of een situatie dan overtuigt zilver
of goud altijd.

Bengelkabouter,
liep het hutje uit,
en in de zon zag hij dat
hij voor het donker zou worden
naar het dorpje zou kunnen lopen,
en erna ook nog naar het hutje van henzelf.

De richting van het dorpje was niet door de zoutvlakte
maar erlangs en met een boog afwijkend
naar de tuinen waar de watervallen waren,
en de bijzondere planten zoals engelenkruid,
de heiligenboom en de godinnesteengrotten.

Bengelkabouter,
die een uurtje later bij het dorpje was,
ging het huisje van de plaatselijke agent
binnen, en melde dat de bewoner van het hutje overleden
was, en dat dieren dood in de weide lagen.

De agent zei, voor de zekerheid dat
bengelkabouter zich even goed moest wassen,
immers als zowel kabouters als dieren dood liggen,
dan is het nooit verkeerd om je even extra schoon
te maken en je te reinigen.

De agent pakte ook de twee zilveren muntjes aan,
en zag dus dat de bewoner niet armoedig was,
en dus respectvol bejegend moest worden.

De agent die de behulpzaamheid van
bengelkaboter zag gaf hem een messing muntje
met een speciaal teken erop als beloning.

De agent zei erbij, dat teken op het muntje
is meer waard dan het muntje zelf.
Immers symbolen van religieuze oorsprong,
zijn als een bloem die door velen worden opgemerkt,
zowel dichtbij als verweg.

Bengelkabouter bedankte, en zei,
mogen de goden altijd onze eerbied verdienen.
En met zijn tas met de belangrijkste speciale dingen
liep hij via het pad waar ze een paar dagen
geleden al naar de markt waren geweest richting
hun eigen hutje.

Meisjekabouter die in het hutje nog bij de
telraam was, en de telraam bijwerkte,
had nog enkele inzichten.

Zoals dat de vrije markt die door
zowel vraag als aanbod wordt bepaald,
gescheiden was, immers
een kabouter die kan denken,
is vraag georienteerd,
en een kabouter die dat niet kan,
is aanbod georienteerd.
Immers als je niet kan denken
ga je uit van wat in de werkelijkheid zichtbaar is,
terwijl in je denken kan je combinaties maken
waardoor je nieuwe produkten kan verzinnen.

Meisje kabouter had nog een inzicht,
en zag dat geld in alle tijden als een golf
van waarde verandert,
en zij die de waarde ervan beproeven zowel
in medelevende of meedogenloze zin,
heel vermogend kunnen worden.

Meisjekabouter,
zag ook in dat als je geld naar goud
vertaalt, het risico bestaat dat
goud een aantrekkingskracht heeft,
en je huisje of hutje soms niet
langer veilig is.

Meisjekabouter zag ook het inzicht,
dat regeringslieden, die over de grens gaan,
en de macht naar zichzelf toetrekken,
vaak de vloek krijgen dat zev zich niet meer veilig voelen.

Bij de ene leider betekent het al het geld
naar zich toe trekken,
bij een ander een politiemacht om zich
te beschermen,
en bij een derde is het volk gedoemd
om in armoede te leven.
Of dat de minste schade streng wordt bestraft.

Bengelkabouter die al weer thuis in het hutje
was aangekomen,
die een gesprek aan ging met makabouter,
zei vaak zijn kabouters geneigd om
als ze iemand een tijd niet hebben gezien
om uit te gaan van het karakter dat ze vroeger hadden.

Makabouter zei,
maar goede kabouters staan altijd open
voor nieuwe gezichtspunten, immers
iedere kabouter groeit in het leven.
en heeft soms een levensinzicht dat
het hele leven van richting verandert.

Bengelkabouter,
zoals het bekeren tot een godsdienst,
het lijkt soms een kleine beslissing,
maar geeft een bron die het hele leven
verandert.

Makabouter,
en vaak moet je instappen op het niveau
dat je aangeboden krijgt,
immers als je tot veel instaat bent
en instapt op het aangeboden niveau
kan je altijd verder groeien naar
je eigen gewenste niveau.

Bengelkabouter,
net als op school,
ook al kan je de laatste klas meteen ingaan,
het is toch goed om een aanbod aan te nemen,
al is het niet voor het niveau van kennis

Makabouter,
en elke beroepsvorming begint met
een les op het niveau dat anderen bij
je inschatten.

Bengelkabouter,
Maar het beste is natuurlijk
om buiten school ook alle educatieve
boeken uit een bibliotheek te bestuderen.
Immers uitblinken gebeurt vaak wat je
na school doet, of naast de gebruikelijke
bezigheden als kindkabouter.

Meisjekabouter die ook naar
de woonkamer in het hutje liep zei
Vaak dat kindkabouters willen spelen,
en ook niet altijd saaie boeken kunnen lezen,
daarom dat het zeldzaam is als
een kindkabouter wel zich wijdt aan
het studeren in allerlei educatieve
boeken.

Makabouter,
toch zou elke makabouter kindkabouters
moeten wijzen op de mogelijkheid
om ook buiten school zich te
verrijken.
Immers net als alles dat je voor middennacht slaapt
dubbel telt,
telt elke studie in de jeugd ook driedubbel.
Mede omdat een opgroeiend lichaam
dat geactiveerd wordt tot studie
de mogelijkheid inbakt om intelligent te zijn.

Bengelkabouter zei erop,
en als je nooit een relatie met een
aardige kabouter krijgt,
kan je je ook richten op een vorm
van wetenschap, waar veel roem in
te verwerven is.

Meisjekabouter,
en zolang je geen relatie hebt,
groeit de bron van wetenschap,
en geeft naar duur dure vruchten.
en schenkt een pad dat eeuwige roem
geeft.

Bengelkabouter,
en ze zeggen als je een relatie hebt
je inspanning hebt om te leven,
terwijl zonder relatie
je meer vrijheid hebt in je leven.

Makabouter,
dat zelfs op een religieuze manier waar is.
Immers als je alleen bent
kan je je wijden aan een bijzonder pad.
terwijl als je kindkabouters hebt,
of een partnerkabouter,
je vaak gebonden bent aan werk, aan structuur
en aan elkaar, waardoor je minder vrijheid
ervaart in je leven.

Bengelkabouter,
vaak is het een keuze die je in je
jongvolwassenheid moet nemen,
immers als je vergeleken met lunch
een boterham met chocopaste heebt geproefd,
je elke dag zo'n boterham wilt,
terwijl als je alleen maar stroop en pindakaas hebt,
niet taalt naar chocopasta.

Makabouter
Wat niet weet, wat niet deert,
iets dat je niet kent, kan je niet naar verlangen.
Letterlijk gezien, als je de smaak niet kent,
je ook niet de pressie hebt om die smaak te proeven.

Bengelkabouter,
noem het maar gehechtheid, identificatie, of binding.
Noem het maar de gevaren in de wereld,
niet door geweld maar door verleiding

Meisjekabouter,
verleidingen zijn er altijd,
ertegen vechten heeft niet veel zin,
maar ze zelf mijden, en je beheersen
is van groter belang.

Makabouter,
Als kabouters zwichten voor verleiding,
en het doet schade, zijn er altijd agenten
om te helpen.

Meisjekabouter,
En voor kindkabouters is het belangrijk
een rolmodel te hebben met gedrag
dat uitblinkt in een bepaalde manier.
gedrag door deugd, door roem of gedrevenheid.

Bengelkabouter,
dit is ook een valkuil want
sommige beroemde kabouters hebben
hele nare kanten en als je die
opvolgt als kindkabouter heb je
alleen maar extra moeite in je leven.

Makabouter,
Dan kan het wel handig zijn
om met kindkabouters te overleggen
wat ze aantrekt in rolmodellen,
omdat het soms geen bepaalde richting heeft,
maar alleen het uiterlijk vertoon volgt.

Meisjekabouter,
Daarom is het goed kindkabouters,
met een brede interesse in cultuur bekend te maken,
van kunst, muziek tot technologie.

Makabouter,
zelfs volwassen kabouters,
hebben vaak nog een idool, waarnaar
ze hun leven inrichten.

Bengelkabouters,
net als planten naar boven groeien
zo groeien kabouters ook naar een
zon, die warmte of licht geeft.

Meisjekabouter,
als je kindkabouters opvoedt met weinig
medestanders, mede leerlingen, vriendjes
vriendinnetjes, leren ze geen sociale
rijkdom in hun mogelijkheid tot communicatie.

Makabouter,
in sommige godsdienstige stromingen
heel normaal. Maar kinkabouters
gedijen het best met contact met
leeftijdsgenoten.
immers probleemgericht handelen heeft
zijn bron in de jeugd met
spelletjes die kinderen doen,
waardoor ze leren onverwachte gesprekken
te voeren.

Pakabouter,
deed zijn intrede en groette het huis
eerbied voor hen die in het huis der
goden leven.

Makabouter, maakte de opmerking,
zoals altijd is de mat schoon.
Immers als een pakabouter na het werk thuis komt,
is de mat het eerste dat hij ziet,
en als die schoon is.

Bengelkabouter,
begroette pakabouter met de woorden,
Lof voor de betrachting der deugd en toewijding.
Immers geen enkele daad gaat verloren,
als het in aanbidding is tot goden en godinnen.

Meisjekabouter,
begroette pakabouter met de woorden,
Elke daad nodigt de aandacht uit,
zo ook jegens de goden, geen toewijding
ontsnapt aan de aandacht van goden of godinnen.
Als een boom die groeit, en de goden het volgen
tot de oogst rijp is, en velen de vruchten komen proeven.

Makabouter,
De intrede in een huis is vaak het belangrijkste,
immers het huis der goden heeft maar een ingang.
En velen herkennen de ingang op grote afstand

Pakabouter,
en velen zoeken de ingang als het weer vol weerlicht,
storm en hagel is.
en velen zoeken de ingang als er goud en geluk
wordt beloofd.

Bengelkabouter,
En ook zij die gelukszoekers zijn,
krijgen in het huis der goden voldoende
om hun zoektocht van waarde te vinden.

Meisjekabouter,
Zo ook de slappen en de minderwaardigen,
in het huis der goden leren
zij alle trucjes om ermee om te gaan.

Bengelkabouter,
vaak is het ook goed om iemand
een compliment te geven zonder
er een reden voor te hebben.

Meisjekabouter,
iedereen groeit van een scheutje water,
en een aardig woord is niet moeillijker
te zeggen dan een slecht woord.

Makabouter,
en zeker niet als je iemand treft
die net als in de woestijn veel
dorst heeft.

Pakabouter,
en als je populair wil worden,
is het ook een makkelijke manier.

Makabouter,
en als je graag iets voor een ander doet,
wordt het altijd gezien.

Meisjekabouter,
en het is ook goed voor als je
graag wil dat een ander naar je kijkt,
dat je zelf ook naar anderen kijkt.

Bengelkabouter,
Een wit voetje halen, in de gunst komen,
onbaatzuchtigheid, filantropie.
Alles heeft een goede reden.

Makabouter,
Zeker als je voorbij de opvoeding bent
als kindkabouter kan je zelf alles kiezen
wat je belangrijk vind, en hoe je in het leven staat.
Maar niet eens via overweging, maar je gevoel
onderzoeken, waar je gelukkig van wordt.

Pakabouter,
Dat eigenlijk iedere kabouter doet bij
volwassenwording, alleen niet altijd bewust.

Makabouter,
en als je iemand bewondert kan het geen kwaad
die gene te vragen naar zijn of haar geheim.
Geheim als bron van bewondering.

Bengelkabouter,
En soms lijkt het leuk
om overal tegenaan te schoppen,
maar als je eenmaal hebt geproefd,
van een goed leven vol bewondering,
dan groei je zelfs in je zelfbesef.

Meisjekabouter,
Ken jezelf is dan ook een opdracht,
die zijn vruchten geeft naar de duur
dat je onderzoek doet.

Makabouter,
je zelf kennen, waar je gelukkig van wordt,
Waardoor je ongeluk en somberheid komt.
En waarom iemand anders populair is,
en je zelf ervoor moet vechten.

Pakabouter,
Zelfs volwassen kabouters zijn vaak
nog bezig met dat onderzoek.

Meisjekabouter,
Als je alles goed doet,
volgt de achting van anderen vanzelf.

Bengelkabouter,
Als je geen fouten bewust maakt,
en altijd bereid bent te leren,
zal je op een gegeven moment
opgemerkt worden en mag je een
verdieping omhoog.

Makabouter,
Als je meer en meer levenservaring krijgt,
en altijd goede intenties hebt,
kan je zelfs een heilige of engel worden.

Pakabouter,
er zijn altijd kabouters die zich afvragen
hoe ze gelukkig of beroemd kunnen worden,
maar er is altijd een ingang naar
godsdienst of religie.
en ook vanuit elke levenspositie.
of je veel goed of kwaad hebt gedaan,
geeft toch een opening naar een beter leven.

Makabouter,
en als je zelf het heft in handen wil houden,
kan je ook een oordeel vragen en de
kostprijs, de boetedoening zelf ondergaan.
Als een manier om je zelfstandigheid te benadrukken.

Pakabouter,
soms vinden kabouters godsdienst of religie zwak of slap
of minderwaardig, maar dat is meestal een vooroordeel.
als je toch onderzoek doet, kom je erachter
dat zulke oordelen vaak niet geheel juist zijn.

Meisjekabouter,
en als je een godsdienst volgt,
kun je ook wel eens woorden in de mond nemen,
die heel normaal klinken,maar voor anderen
op dat moment een grote waarde hebben.
Ook al wijzen ze het misschien meteen af.

Bengelkabouter,
immers een zaadje als die begraven wordt in de
grond, zal eens boven de grond komen.
en dan is er een boom waar iedereen van
de vruchten geniet.

Makabouter,
net als bij een relatie,
je kan liefde niet afdwingen,
maar als het komt, is het oorsprong
van veel meer dan een leven.

Pakabouter,
Een mooi gesprek, hierover,
Maar ik begin honger te krijgen.

Makabouter,
Het eten is ook al een tijdje klaar,
en kan ik gelijk opdienen.
Het is een lekkere griekse moussaka schotel.
en als salade een waldorf salade
met honing room dressing.

Als desert is er nog een lekker
creme bruleetje toetje.

Bengelkabouter,
Als ik straks grieks ga praten,
weten jullie wat de oorzaak is.

Meisjekabouter,
Dan kan ik met oudgrieks je toch
nog corrigeren. een zomercursus
grieks geeft de basiskennis.

Makabouter,
en bij de volgende zomer,
mag je een cursus religie volgen,
immers kennis over dat onderwerp
is altijd nuttig, zeker als je
kan leren bidden.

Pakabouter,
Een lekkere moussaka,
dat gaat er altijd in.
immers liefde of genegenheid heeft
vele vormen, en voedsel is er een van.

Bengelkabouter,
op weg naar het hutje, dat verweg ligt
kwam ik dode dieren tegen en de bewoner lag
ook dood in zijn hutje.
Maar de speciale dingen heb ik wel gevonden.

Zoals de steen der wijzen,
de graal, de hoor des overvloeds,
en nog andere. ik vraag me af
hoe de eigenaar met zulke belangrijke dingen
toch gestorven kan zijn.

Makabouter,
Dat is het mysterie van het leven,
zelfs met grote rijkdom kan het leven soms eindigen.

Meisjekabouter,
de eeuwige vraag van leven en dood, goed en kwaad,
juist en onjuist, recht en onrecht.

Pakabouter,
Zeker de vraag die iedereen zelf in het leven
beantwoordt en als levensovertuiging bij zich houdt.

Bengelkabouter,
of bewust open laat als een kans om
in de toekomst vernieuwend bezig te zijn.

Meisjekabouter,
Zeker al je kindkabouters krijgt,
is het een vraag waar je een antwoord op
behoort te hebben. immers voor hen
is het de eerste richtingwijzer voor
hoe ze met levensvragen omgaan.

Pakabouter,
die de moussaka lekker opat,
en de waldorf salade goed waardeerde,
maakte de opmerking,
dat het huis der goden
verschillende kamers heeft.
Naar gelang de waarde van de adept
heeft hij toegang tot een of meerdere kamers.

Makabouter,
de eerste kamer is om schoon te worden,
van het stof der aarde.

De tweede kamer is vaak om weer interesse
te krijgen in een goed leven en wat erbij hoort.

Meisjekabouter,
De derde kamer is vaak om heel dicht te naderen
tot de lichtbron, die ook warmte geeft.

Bengelkabouter,
de vierde kamer, geeft mensen een richting
en laat ze vaak vol overgave werken.

Meisjekabouter,
de vijfde kamer, schenkt de adept
de overgave om geheel en al
instrument te zijn van en in het huis
der goden.

Bengelkabouter,
Die de dag had doogebracht door naar
het verre hutje te lopen,
zei dat hij wel wonderlijke dingen
had gevonden.

Meisjekabouter,
Zeker een steen der wijzen,
is waar veel wijsgeren naar zoeken,
en als je die bezit,
je alles in wijsheid kan uitdrukken en oplossen.

Makabouter,
en veel kabouters die veel leed kennen,
hebben de fontein van de eeuwige jeugd
als doel voor hun geluk.

Pakabouter,
Zelfs als een parakleet zijn visie geeft,
is een beker als de graal al een gewild object.

Bengelkabouter,
zo heeft ieder levensthema wel een begeerd object
want de johannesbroodboom is meer voor armoedige
lieden of voor een strenge oorlog.

Meisjekabouter,
en als het in huis lekker moet ruiken,
heb je aan een lavendel wel genoeg.

Makabouter,
En als je ongezond eet,
is af en toe een citroentje
heel gezond.

Pakabouter,
Zo zie je maar
als een kabouter dood gaat,
zijn alle speciale dingen
niet verloren, ook al wordt
het misschien naar een kringloop gebracht.

Daarna zei bengelkabouter,
zo zijn de wonderen der goden
zelfs voor sommigen onzichtbaar,
Als een gunst die mijn bij voortduring
bij kringloopwinkels vindt.

Als tekens van een religie
die zijn wegen vindt.

Meisjekabouter,
Waarbij zelfs als het gebruikte spullen zijn,
ze schoon,mooi en betekenisvol zijn.

Makabouter,
En als je twee dingen tegelijk koopt,
dat het een teken uit de hemel is,
terwijl anderen een gewone interesse
in kunst zien, als een hoopvol teken

Pakabouter,
Zeker als het meer dan drie keer is,
dat je zo'n teken krijgt,
dan is het zelfs voor de adept,
duidelijk dat het van boven komt.

Bengelkabouter,
en zeker als anderen zeggen
dat je huis een museum is geworden,
betekent dat sommige objecten
grote waarde kennen, al is het
niet in geld uitgedrukt.

Makabouter,
En als je ook soms een donsveertje vindt,
Kan het moed geven dat je
op het goede pad bent.

Meisjekabouter,
Als elk veertje een persoon is
die bij de goden raad heeft gevraagd.

Pakabouter,
Of zich aan de goden heeft over gegeven.

Bengelkabouter,
Als je er meer dan tien vindt,
is het natuurlijk een leuke zaak
om ze soms op te rapen,
en in een bijzonder doosje te bewaren,
als bewijs van boven.

Waarop pakabouter een herinnering had
aan een probleem lang geleden,

Waarin het probleem was,
als een kabouter de wet niet accepteert, erkent
of respecteert, ook de abstracte werking van de wet
geen bescherming meer geeft, waardoor op een vreemde
manier kabouterrechten geschonden kunnen worden,

Waardoor een kabouter geen bescherming van
de wet meer heeft, dit al zo werkt als je de wet
afwijst maar niets verkeerd hebt gedaan.

Waarbij hetzelfde geldt jegens de wet,
en jegens de regerend vorst of vorstin en het gezag.

Als je de top van een religie een godheid heeft,
en een land een koning die door verdragen
de bevolking veiligstelt,
kan je stellen dat de spirituele werking al
geldt als je als stelling respecteert,
dat ze bestaan.

Dus als je intentioneel die drie zaken
respecteert en hun plaats gunt,
val je ook zonder directe werking
onder bescherming. Zoals de muren oren hebben
dus ook die dingen in het daglicht
hun hulp schenken.

Waarbij sommigen het zelfs vertalen dat
je het universum mag respecteren.

Met de gedachte, dat een vorst
door middel van verdragen en verbonden
zijn bevolking veilig stelt,
waarbij de verantwoordelijkheid die boven
de burger uitstijgt afgedekt wordt.
Niet alleen zichtbaar maar ook ingezien of ongezien aanwezig.

Waarop makabouter zei,
als het leven tegenzit en diep leed kent,
en je afvraagt waarom leef ik, en heb ik geen beter lot
gekregen.

Kan je denken, dit leven was al een kans die door een engel
gegund werd om weer in het reine te komen,
dus eigenlijk een unieke kans om ergere dingen te voorkomen.

Immers als een engel een leven schenkt, geeft hij de
straf als leed erbij om te verzorgen dat je erna bij
god in het reine bent.

Als je dan zegt ik wil een fijn leven zonder moeillijkheden,
kan je erkennen dat als je dit lot verdraagt, je erna
weer verzoend bent en weer volledig wezen bent.

Immers die verklaring voor leed, geeft een redelijke betekenis
voor alles dat gewild of ongewild op het pad komt,

Denk maar aan dat iemand in de hel komt,
ervan schrikt en zegt had ik dit geweten had ik anders geleefd,
en dat een engel de angst opmerkt en zegt,
dan krijg je een tweede kans, maar omdat straf verplicht is
moet ik het in je volgende leven verwerken.
Waarbij dus de vergelijking is, in de hel of een leven met
leed door hogere bron erin verwerkt.


Meisjekabouter zei vervolgens;
zo is de uitspraak of de intentionele
zegswijze dat je alle hulp aanvaardt,

de werkelijkheid toestemming krijgt
om boven je directe kring uit,
hulp te geven.

Zoals affirmatiekaarten ook zulke
uitspraken soms bevatten.

Waardoor de creatieve macht
van het universum je gaat helpen.

Bengelkabouter zei;
net als de vraag mag ik lid worden
van de kerk, die je als wens het universum instuurt.
Met de gedachte als de verlosser een mystiek wezen is
zelfs dat buiten het kerkgebouw wordt gezegd
een wens of vraag is die gehoord wordt