Kinderboeken |
de Kabouter is verliefd op de Alschepper
Ik kom binnen zegt pa-kabouter tegen ma-kabouter. Ja hoor is goed, de mat is schoon, je mag je voeten vegen. Hehe dat was me een zwaar dagje, de hele dag problemen. Zelfs bij de lunch moest ik doorwerken. gelukkig zijn die dagen zeldzaam. Ma-kabouter zegt; nou nou, ik ben trots op je, we gaan zo aan tafel. meisje-kabouter en bengel-kabouter zitten in hun kamer te spelen met een telraam. Goedzo zegt pakabouter, ik ben trots opze, met een telraam spelen belooft veel goeds voor later. Ma-kabouter schept het eten op en roept, meisje en bengeltje eten beneden. Aanstuivend snuiven ze geuren van het eten op, bengel zegt, krijgen we weer rijstepap bij de beertjes. meisje zegt, karbonade toch niet, anders moet er een varkenskopje van marsepein bij, anders lust ik het niet. ma-kabouter zegt, geen nood het is een lekkere tournedos. en ik heb het lekker lang gebakken, dus lekker doorbakken. pakabouter, snuift eens en zegt, een mooie beloning voor een lange intense dag. en prikt in het vlees. en legt het grootste stuk op eigen bord. meisjekabouter zegt, gelukkig pa heeft het grootste stuk, anders zit ik tot diep in de nacht te eten. Waar is mijn stuk zegt bengel-kabouter, immers als een bengel moet hij pa-kabouter testen, omdat alleen een echte pa-kabouter sterker is dan zijn kinderen . Ma-kabouter zegt, als je na de tournedos nog honger hebt, pak je maar een boterham. en wat zeg ik dan altijd, retorisch. En allemaal zeggen ze in koor, fruit mag altijd zelfs 's nachts en de fruitschaal is altijd gevuld. Ma-kabouter zegt, aanvallen dan maar, iedereen heeft weer te eten omdat papakabouter hard heeft gewerkt. Na het smullen en brullen zijn ze allemaal verzadigd, want als het lekker is moet je brullen, zeggen ze in smurfenland, maar brullen is gewoon boeren laten. Na het eten zegt ma-kabouter, wie wil er afwassen, en bengel zegt dan, mag ik dan tien leuke muntjes uitkiezen, want voor niets gaat ze zon op. en ma-kabouter zegt, je mag er wel tien uitkiezen maar je krijgt ze pas als je later groot bent. de zon gaat immers voor niets op. Pakabouter gaat zitten in een hoekje van de boomhut, en leest een klein boekje. elke dag hetzelfde boekje, want kabouters hebben niet zo complex werk te doen. niet meer werk dan in een klein boekje past. Makabouter schudt de dekens op en zegt zullen we vanavond vroeg naar bed gaan tegen de anderen, en alle vier liggen ze onder een deken en wachten op de volgende ochtend. De volgende ochtend, Pa-kabouter zegt, opstaan mannen, en makabouter en de twee kindkabouters zeggen, ik was al wakker maar lag van de rust te genieten. En ma-kabouter zegt, al slaap je niet, rust je toch. Daarop zegt meisjekabouter; Rust reinheid en regelmaat. Pa kabouter rolt op zijn zij, en staat op. het fonteintje in de hoek nodigt hem uit om even te wassen en een slokje water te nemen. Omdat pakabouter de vorige avond het boekje had gelezen, dat hij elke dag leest, weet hij wat hij in zijn werk moet doen. bengelkabouter zegt, ik ga de centjes van de koning optellen met mijn telraam. Daarop zegt makabouter, als je de centjes maar niet wilt hebben. Want een koning hoeven wij niet in huis. pakabouter, heeft zijn pakje weer aan en zegt, tot gauw. immers als je gevaarlijk werk doet weet je nooit wanneer je thuiskomt. Makabouter zegt, als je er bent, is de mat schoon, en is er vast lekker eten. bengelkabouter, zegt, precies als de mat schoon is. en meisjekabouter zegt, als ik groot ben later maak ik ook elke dag de mat schoon. Pa kabouter geeft een zoen in de lucht, en loopt de deur uit. Op weg naar zijn zo gevaarlijke werk, maar door het boekje dat hij las, is hij veilig. Bengelkabouter speelt met zijn telraam, en telt allemaal centjes op. Hij doet dat natuurlijk omdat hij al weet hoe het tellen gaat. Want van de koning centen tellen, is altijd meer dan op een hand tellen, en ook meer dan twee handen vermenigvuldigen. bengelkabouter zal natuurlijk ook later een boekje krijgen als hij mag werken van ma en pa kabouter. Dus als hij de centen telt doet hij het kwadratisch en met integraal rekeningen. immers centen zijn altijd meer dan het nummer dat erop staat. meisjekabouter telt ook op haar telraam, maar telt liever of iedereen wel een broodje heeft om te eten. waarbij ze zegt, als iedereen een broodje heeft, hoef je het niet kwadratisch te tellen, en een integraal kan je dan deduceren. Ma kabouter is inmiddels het hutje aan het schoonmaken, immers kabouters zijn niet groot, en een klein hutje is groot genoeg. bengelkabouter, heeft de centjes van de koning opgeteld, en zegt dat hij buiten in de lente vast bloemetjes gaat tellen. makabouter zegt, prima, en neem er een paar mee voor binnen. meisjekabouter zegt, ga ik mee, want bengelkabouter weet niet wat mooi is. Huppelend en dansend en zingend gaan bengel en meisjeakabouter naar buiten, ze huppelen door de tuinen, en zingen bij de watervallen ze dansen bij de bloemen, en ze zijn blij en gelukkig. Immers totdat een kabouter moet werken is hij gelukkig, gelukkig met wie en wat hij is, immers de jeugd is gelukkig tot de zogenaamde eerste zonde zegt dat je moet werken. Meisjekabouter plukt de mooie bloemen, en bengelkabouter plukt de dure bloemen. Daarna zeggen ze die van jou zijn mooier, en die van jou veel duurder. Ze zingen een mooi lied over de schoonheid van de tuin, en huppelen langs de paden, en door de lanen, en over de wegen. Thuis gekomen, ruiken ze de appeltaart, gemaakt van de eeuwig groen blijvende boom. meisjekabouter geeft haar bloemen aan ma-kabouter, en bengelkabouter brengt de bloemen naar zijn kamer waar hij op de telraam snel optelt hoe duur ze zijn. Meisjekabouter zegt, ook al zijn bloemen niet altijd duur, ze kunnen toch mooi zijn. Makabouter, geeft haar gelijk en zegt, een houding om mee te leven, immers minachting komt de goden niet toe. meisjekabouter zegt, zeker als de goden ons iedere dag opnieuw leven geven. Pakabouter doet zijn intrede, vind zijn mat schoongemaakt, en begroet ieder in huis met de spreuk Hulde aan de bewoners die slapen in het huis der goden. bengelkabouter hoort de religieuze uitspraak, en zegt alle dure bloemen komen toe aan hen die de goden eerbiedig behandelen. Aan tafel, zegt makabouter, en het eten staat al klaar op ieder bord, meisjekabouter zegt, kijk tafeltje dek je, en makabouter geeft een reprimande en zegt, al is het tafeltje dek je, iemand moet het op tafel zetten. en zolang jullie jong zijn is het tafeltje dekje voor jullie. Pakabouter ziet de veelheid aan spijzen, en dankt zoals gewoonlijk de kosmos voor de gunst van lekker eten. Makabouter zegt, bij de koning is het een veelheid aan spijzen doet de smaak minachten pa-kabouter zegt, blijf jezelf maar dan is geluk dichter bij dan alle andere deugden. bengelkabouter zegt, ieder is een koning of koningin op eigen plek. meisjekabouter zegt, we kunnen beter beginnen met eten, anders wordt het koud. Pakabouter zegt, wat eten wij eigenlijk, en ma kabouter zegt, we eten een lekkere salade van witlof ,walnoten en honingroom dressing. Meisjekabouter zegt, liever het ei van columbus, immers dat ei probeert iedereen te vinden. Bengelkabouter zegt, het ei van columbus, is niet zo moeillijk te vinden. Als alle kippen een ei leggen, en de gouden kip er rondloopt. Hoef je alleen te kijken waar columbus rondloopt. meisjekabouter zegt, oftewel de nieuwe wereld ontdekken. Waar goud op de grond ligt, en geen vereiste heeft. Pakabouter zegt, als alles gratis is, geniet je er niet meer van, dus we blijven gewoon hier. Makabouter, beaamt het en zegt, wij als kabouters mogen altijd tevreden zijn, omdat we toch niet groter en duurder willen zijn dan we echt zijn. Meisjekabouter zegt, als je een vriend hebt, kan je ook beter niet aan hem werken en schaven, ander word je zelf ook minder blij. bengelkabouter zegt, wie weet, als ik alles weet, dan zat ik hier niet meer. Ma-kabouter zegt, dat kan, als je alles weet, kan je elke wens bereiken. van rijk, beroemd, tot wijs, en populair. Pakabouter, zegt, als we de salade eten, zorgt de rest wel voor zichzelf. De salade, wordt met smaak gesnoept. En meisjekabouter zegt, zo is alles dat je lekker vind, en een gebedje voor hebt gesproken eigen engelenbrood. bengelkabouter die het ook hoort tijdens de salade zegt, in een ander land noemen ze het amrita, dus het is overal te krijgen. Pa-kabouter, zegt tevreden, de salade is weer met smaak en liefde bereidt, en met liefde opgegeten, en het smaakte goed. Makabouter zegt, liefde gaat door de maag, zo hebben we weer bewezen. een goed maal doet veel goed. ze zouden ook de kabouters die diep lijden een goed maal moeten geven. Bengelkabouter, zegt, mijn telraam zegt dat de koning daar niet genoeg centen voor heeft. Meisjekabouter zegt, een broodje voor iedereen is al genoeg, laat die koning lekker eten, want wij hebben gezond eten. Na de maaltijd, en pa kabouter die zijn boekje pakt, immers de avond ervoor moet je al je werk voorbereiden. en kabouters hebben allemaal een klein boekje die ze 's avonds lezen om de volgende dag hun werk goed en veilig te doen. Dus pa kabouter pakt zijn boekje, en leest erin. Ma kabouter die de kleine pannetjes, en bordjes afwast, en bengelkabouter maakt een grapje Geen levend water gebruiken voor de afwas, immers levend water is om te drinken. Makabouter, tijdens de afwas, geeft de opmerking, als levend water uit de kraan komt, en makkelijk verkrijgbaar is, mogen we ook onze spullen en ons zelf ermee schoonmaken. Meisjekabouter, vraagt of ze met een vriendinntje mee mag om de nacht onder de sterren door te brengen. Pakabouter zegt, een vriendinnetje mag wel, maar vriendje niet, want zodra je er een hebt, komt het nestje en de eitjes snel, en wij vinden dat je nog even van het leven moet genieten. Meisjekabouter en vriendinnetje nemen een zakje brood mee en een flesje honingdrank. immers als je in het bijzijn van sterren bent moet je honingdrank drinken. Lopend door hazepaden, en door velden waarvan de bloemen aan het sluiten zijn. Huppelend, langs de vogels die hun laatste lied zingen, en het schemerrijk, dat zich hult in nevelen. maakt vriendinntje de opmerking alsof de heiligen uit het verleden de nevel gebruiken, om de mensen die ontslapen zijn op te halen, om ze naar de hemel te geleiden. meisjekabouter zegt, tsja als ze hard gewerkt hebben in het leven, of hun leed hebben verdragen, dan is het eerlijk dat ze naar de hemel mogen. vriendinnetje zegt, we gaan naar de top van die heuvel, want daar hebben we het best zicht. en het mos is daar lekker zacht. Op de heuveltop aangekomen, liggen ze naast elkaar, te wachten tot de sterren zichtbaar worden. Immers sterren komen te voorschijn, als het daglicht versterft, en ze hun glans tonen, met rode, blauwe en groene kleuren. vriendinnetje ziet een vallende ster, en vraagt hoe kan ik een ster worden. Meisjekabouter, zegt, een ster wordt je vanzelf, zolang je de wens koestert een te mogen zijn. vriendinnetje zegt, en als je betaalt, met werk, of ongewild leed. meisjekabouter zegt, waarbij werken overal wordt gewaardeerd. De sterren die zichtbaar worden, de wolken die slinken, en de tijd die verstrijkt. De sterren die dansen aan de hemel, en door hun stilheid de plaats geven aan hen die ernaar kijken, en de bewondering die langzaam stijgt. immers hoe langer een ster zichtbaar is, hoe langer een ster zijn licht geeft, Hoe meer bewondering zij oogsten, en hoe groter de blijdschap is. Terwijl zij in de sterrenpracht op de grond lagen te genieten van de wonderbare schoonheid van de hemel. Gaf vriendinnetje de opmerking, zouden de sterren meer zijn dan om te bewonderen. meisjekabouter zegt, bijna iedereen op aarde laat zich leiden door hun schoonheid, en krijgen richting in hun leven. de nacht vorderde, en ze pakten beiden hun flesje honingdrank, ze dronken het met smaak, en praatten over het leven, of je altijd angst en pijn moet mijden, of dat je beter kan verdragen. vriendinnetje zei daarbij, pijn is onvermijdelijk, als je de oorzaak niet kent. meisjekabouter zegt, als het ongewild komt, is het een straf van de goden. vriendinnetje zei, misschien maar sommigen denken als ze het zelf uitnodigen of veroorzaken dat het dan ook als goede daad wordt gezien. immers pijn en lijden dragen zien ze als deugd. meisjekabouter, en vriendinntje na een lange nacht tussen de sterren, pakken hun dekentje, hun flesje en het lege zakje waar eht broodje in heeft gezeten. Ze zien het ochtendgloren naderen, en ze lopen richting de zon die opkomt, immers de ochtendstond geeft de richting thuis aan. ze dansen door het paradijs, ze huppelen door de hemelen, en ze wandelen richting thuis. vriendinnetje groet met een kus en een hand, en beiden gaan hun eigen weg. meisjekabouter heeft de weg naar huis afgelegd, en tevreden met de omgeving die ze langs is gelopen. van de watervallen die levend water schenken, de tuinen, die de bloemenpracht tonen, en de paden die langs eeuwig groen blijvende vruchtbomen gaan, Maar thuis aangekomen, treft ze pa kabouter die op weg gaat naar zijn werk, en zoals hij elke avond het boekje leest om de volgende dag te kunnen werken, en groeten ze elkaar. Ma-kabouter, vraagt of de sterren hun schoonheid hebben geschonken, en meisje kabouter, zegt zo lekker honingdrank is, zo mooi zijn de sterren, en zo blauw de hemel, en de paden die langs vruchtbomen leiden, en 's ochtends weer thuis aangekomen. Ma-kabouter, maakt gelijk de mat schoon, immers als je een seintje krijgt dat er iets moet gebeuren, dan moet je het gelijk doen. Meisjekabouter, zegt, de sterren gaven hun schoonheid tijdens de nacht, en mijn vriendinnetje en ik vroegen ons af, hoe een ster, die aan de hemel staat, soms toch kan vallen. Immers een ster wordt door onzichtbare krachten aan de hemelbol vastgehouden. Ma-kabouter zegt, het is niet een mislukking als ze vallen, maar het is ze niet langer gelukt. meisjekabouter zegt, als ze geen ster meer willen zijn, of hun doel aan de hemel hebben bereikt, dan vallen ze zeker. Bengelkabouter komt binnen en zegt, aan de hemel staan er een heleboel, en als er een valt, komt er een andere aan de hemel hangen. Makabouter zegt, precies, dus als wij op aarde sterren zijn, hebben we geen gevaar om te vallen. meisjekabouter, loopt de keuken in en zegt, zo simpel als het is om water te drinken, zo makkelijk is het worden van een ster. Zolang je drinkt van de bron van voorzienigheid zo verkrijg je de ster status op een bepaalde tijd. Makabouter zegt, de bron van voorzienigheid heeft in ieder land een andere naam, maar belooft altijd geluk en rijkdom. bengelkabouter zegt, zelfs een koning buigt voor een ster, en hoop heimelijk zijn goeddunken te krijgen. Meisjekabouter, die altijd de rechtvaardigheid van de samenleving bewaakt, zegt, en een koningin probeert altijd een ster van haar koning te maken. Ma-kabouter, zegt en een kabouter vrouwtje van haar pakabouter. Immers als de kinderen komen, moeten beide van te voren weten dat ze een veilig en goed huis hebbben. Want kindkabouters zijn kwetsbaar. Makabouter, krijgt via haar gevoel een seintje van pakabouter, het is erg moeillijk op het werk, en hij zal iets later zijn. Meisjekabouter zegt, als ik een vriendje krijg wil ik ook intuitief seintjes krijgen als het beter of minder gaat. Bengelkabouter twijfelt eraan, en zegt alleen wat je waarneemt kan een bewijs zijn voor iets wat misschien onzichtbaar is. Daarop zegt makabouter, of als je in je gevoel bewijs vind dat iets bestaat, en bij levende wezens, krijg je soms ook door dat het goede of slechte intenties heeft. Meisjekabouter, vraagt zich af, waarom heel veel kabouters ongelukkig zjn in de liefde, als ze vooraf kunnen aanvoelen of ze gelukkig zullen zijn. Ma-kabouter zegt, niet naar anderen kijken en wijzen, maar gewoon voor jezelf leven. Immers sommige kabouters doen als relatie een offer, en nemen ongeluk voor lief. Andere kabouters, geloven in spoken, en gaan een relatie aan voordat de spoken groeien. maar wacht je geduldig, meisjekabouter zegt, dan wordt geduld beloont. bengelkabouter zegt, ouder worden gaat vanzelf. makabouter, in middels al middag, zegt dat ze naar de markt gaat. en meisjekabouter zegt, ik ga mee, immers iets lekkers moet meerdere stemmen krijgen. bengelkabouter, vraagt zich af, als je kan denken gaat de vraag aan het aanbod vooraf, maar als je dat niet kan, kan je alleen kiezen wat er aangeboden wordt. meisjekabouter zegt, boven vraag en aanbod, is of je tevreden bent met wie je bent. met wat je doet, en wat je hebt. Makabouter zegt, tsja een misstap en het kost jaren om je geluk te hervinden. meisjakabouter, zegt, als je in de opvoeding alle lessen serieus neemt, zul je in je ouderdom nog gelukkig zijn. bengelkabouter, zegt maar je wordt verleidt door allerlei zaken die mooi lijken, maar die binnen korte tijd, lelijk worden. Makabouter, beaamt het en zegt, daarom moet je studeren op de vraag wat wel gelukkig maakt. Meisjekabouter, alle tuinen zijn vol verleiding, maar je kan kiezen in welke tuin je ronddwaalt. Makabouter en meisjekabouter, hulpelen langs de paden, en door de lanen, en bij de markt, roepen de koopmannen allen dat hun spijzen de goedkoopste zijn. Makabouter, zegt, welke spijzen zijn hier het lekkerst, en de fruitkoopman zegt; gekweekt en gelukkig gegroeit. fruit is als een appel voor de dorst, in de ouderdom een pensioen. om achterover te zitten, en te kijken hoe de wereld leeft. De broodbakker zegt, als je de broodwinning serieus neemt, en je eigen familie ermee onderhoudt, zal je broodwinning, roem verwerven. immers de ervaring groeit, en ieder wil leren om op de makkelijkste manier zijn brood te verdienen. en zoekt het bij de meest ervaren en glansrijke bakkers. De vleesman, die ook op de markt staat, zegt, voor zij die toch nog honger hebben in een lapje vlees, is hier het vlees te krijgen, van oude dieren die vanzelf in elkaar zakten. van oude dieren, die door levensmoeheid, zichzelf aan het einde overgaven. vlees van koeien, varkens, en kippen, maar vlees van vissen is hier niet te vinden. Makabouter kiest een lekker stuk fruit uit, een meloen en een paar citroenen. ze koopt wat groente, spinazie en prei, om een roomschotel te maken. met echte room en honing. Nadat de waren in de tas verdwenen, immers goede waren hebben bescherming, liepen makabouter en meisjekabouter naar huis. Thuis, veegden ze ook hun eigen voeten met de mat, immers je voeten moeten schoon zijn als je in een belangrijke omgeving komt. Makabouter, bereidde de avondmaaltijd, immers de avond is het belangrijkste van de dag, omdat je dan en de opvoeding hebt genoten, en je werkperiode hebt volbracht. In de avond, kan je naar believen studeren, spelen of een andere vorm van verpozing kiezen. Pakabouter deed ook zijn intrede, en groette zoals gewoonlijk het huis met de bewoording, vrede zij ulieden. De avondmaaltijd zoals gewoonlijk was een feestmaal, immers voor de werkenden is na het werk een gewone maaltijd al een feestmaaltijd. Bengelkabouter, zei tijdens het eten, dat hij van plan was om met een vriendje 's avonds ook naar de sterren te gaan kijken. Pakabouter zei, dat is een goed plan, eigen inbreng op een nuttige manier wordt zeer gewaardeerd. Makabouter zei, je zal vast andere dingen opmerken dan meisjekabouter. een flesje honingdrank en wat brood is genoeg om de nacht door te komen. Meisjekabouter maakte de grap, bij de sterren is alles het essenenbrood. en is al het honingdrank, amrita. Wat zelfs de goden niet altijd krijgen. Bengelkabouter, zei, op weg naar mijn vriendje, zal ik de paden lopen, die de voorouders hebben gelegd, en zal ik de lanen bewandelen die geluk als evenwicht brengen. Meisjekabouter, beloofde als hij de sterren gezien zou hebben, dat ze over haar sterren zou verhalen. Immers de schoonheid van de hemel is een onderwerp van veel verhalen. Bengelkabouter en vriendjekabouter liepen, samen over de heuvels, beklommen moeillijke bergen, staken watervallen over, en door de tuinen. vriendjekabouter, liep richting de sterren, immers zelfs koningen lopen op geleide van mooie sterren. Op de hoogste berg aangekomen, als doel alle sterren te schouwen, lagen zij naast elkaar. De avond die met zijn schemer naar de nacht toe reist. De zonsondergang die met mooie kleuren, zijn verblijf tekent, in de omgeving van mooie bergen. Bijna donker, zagen zij de zon ondergaan, en de maan in de nevel verschijnen. Bengelkabouter, roemde de maan voor zijn heldenmoed, om in de nacht met zijn licht iedereen te redden. vriendjekabouter zei, zelfs in de middeleeuwen kenden zij de bijzondere daden van de maan. De maan die als een zilveren schijf aan de hemel staat, en door het licht van de zon, ook de nacht een richtpunt geeft. Zoals in de techniek gebruikt om hetzelfde doel, zowel overdag als 's nachts te hebben. De sterren gaven hun pracht, en een vallende ster gaf zijn schoonheid aan de aarde waar hij na het vallen nog even zijn mooie schijnsel geeft. vriendjekabouter zei, velen willen een wens doen als de gunst Zich aandient. maar er zijn er weinig die een wens doen ten dienste van de hele wereld. bengelkabouter, zei een gunst van de goden, krijg je alleen als zij jouw gedrag beginnen te zien als een godendaad die henzelf tot goden maakte. vriendjekabouter, zei en een godin geeft pas aan iedere adept als de zachtheid en de vriendschap blijkt. Immers normale mensen zijn alleen vriendschappelijk jegens vrienden, en zijn alleen zacht als ze eigenbelang hebben. De sterren reisden langs de hemel, en bengelkabouter, zei, een mooie nacht, de meeste zien wel de sterren maar ervaren niet het geluk van een mooie nacht. immers door gedachten gevangen zien ze nooit de schoonheid van het werkelijke leven. vriendjekabouter, hoe eenvoudig het leven, hoe moeillijker het wordt als je een andere manier van leven kiest, immers hoe harder je vecht, hoe moeillijker het is om het weer los te laten. Bengelkabouter, zelfs de goden vragen zich af, wat er na het huidige leven is. Vriendjekabouter, als je niet bang voor de dood bent, kan er weinig gebeuren dat je uit jezelf weghaalt. immers het lijden dat men vreest, is niet het lijden wat echt gebeurt. Bengelkabouter, ziet een ster vallen, en zegt mijn enige wens is dat ik meer wensen mag vragen. vriendjekabouter, zegt dan mag je in een religie bidden voor alles dat je wil, immers zoals mensen hun vragen proberen te stellen voor eigenbelang, zo kunnen de goden hun eigenbelang ook inbrengen. Bengelkabouter zegt dan er is wel verschil tussen een religie en een godsdienst maar weinigen weten wat dat is. vriendjekabouter zegt, voor ons kabouters is het heel eenvoudig. een godsdienst is voor hen die in het leven geen nuttig werk doen en graag dienaar willen zijn met een goed doel. Bengelkabouter zegt, religie gaat er bovenuit immers hogere machten beloven niets, maar geven alles. en een hogere macht kan alleen een verbinding geven. Vriendjekabouter, zegt een godsdienst is van een god die met zijn ego de mensen werk geeft. en een religie is een hogere macht, die zonder ego en eigenbelang werkt. Bengelkabouter, zegt, als mensen eenmaal verkeerde dingen heeft gedaan kunnen ze alleen bij een godsdienst terecht. vriendjekabouter, een religie gaat er altijd vanuit dat je het met weldaden verworven hebt. Bengelkabouter, zegt, zo ben ik ook getrouwd met de Alschepper, immers een verbintenis kan alleen gebroken worden als beide partijen ervan af zien. Vriendjekabouter, zo worden alle hogere machten geroemd voor wat zij geven. Er zij hogere machten die pas na veel inspanning hun genade geven. Bengelkabouter zegt; De hoogste macht, heeft zelfs geen boek op zijn naam, en is zelfs niet bekend. dus als iemand die naam leert, is het belangrijk om er respectvol mee om te gaan. Vriendjekabouter, zegt, de goden belonen en straffen naar hun eigen oordeel, maar hogere machten, zijn zoals bekend boven het menselijke verheven. niemand weet hoe te voorspellen wat zij doen. Bengelkabouter, als een macht of godheid je uitkiest, om voor Hem of Haar te werken, moet je het als elke gift in dank aanvaarden. Ook als je zelf niet wil, omdat zo'n kans om hogerop te klimmen zeldzaam komt. Vriendjekabouter zegt, er is geen mens, geen wezen die nooit een genadeoffer heeft gekregen, immers als een geschenk van de goden komt moet je eerst heel goed kijken voordat je het afwijst. Bengelkabouter, en de hoogste gunst is de hoogste bedoeling voor jezelf en de hogere macht. Vriendjekabouter, in godsdienstige zin, is een dienaar zijn het hoogst haalbare. Bengelkabouter zegt, in een religie zijn er drie vormen, een soort verbintenis als huwelijk met een macht een soort eigendom zijn van, als opperste offer. en een instrument zijn van, als gunst. Als je zoiets verwerkelijkt, krijg je de genade als beloning voor altijd. Vriendjekabouter, zegt, dan wordt je een ster gelijk alle anderen, omdat er in de hemelbol een kracht is die alle sterren vasthoudt, en daar zijn de hogere machten ook oorzaak van. Bengelkabouter zegt, het probleem is ook niet dat niemand er van weet, maar dat weinigen zich zo volledig durven toe te wijden. Vriendjekabouter, en jezelf in gebed schenken vervult normale mensen al met vrees voor het onbekende. Bengelkabouter, sommigen vinden het naar dat voorbeelden die zich overgave zijn gebruikt voor doeleinden die niet direct gezond en geluk geven. Vriendjekabouter, om over het martelaarschap te zwijgen. veel mensen huiveren voor onbekende pijn. Bengelkabouter zegt, daarom in dienst komen is al zeldzaam, maar volledige overgave ook. als voorbeeld de plantage waar werkers moeten werken zonder eigen inbreng. Vriendjekabouter, gelukkig is slavernij bij hogere machten volledig vrijwillig, en betaalt goed. en als slaaf is de hogere macht je eigenaar. Bengelkabouter, niemand weet hoe hoog toewijding kan zijn, niemand beseft dat devotie onbaatzuchtig is. Vriendjekabouter zegt, je als instrument schenken, is al een grote onbekendheid, zelfs met voorwaarden is het al een heldendaad. Bengelkabouter zegt, daarom groeien mensen liever in hun toewijding, zodat je leert vertrouwen dat een hogere macht het goed bedoelt, en geen misbruik maakt van je toewijding. Vriendjekabouter, als je een hogere macht als huwelijkpartner wil, kan je geen andere relatie hebben gehad, immers een hogere macht is te vergelijken met een grote schoonheid, die met een grote deugd in de relatie staat. Bengelkabouter zegt, en als eigendom van een hogere macht, heb je geen eigenbelang meer, iets dat zelfs goden niet aandurven. Vriendjekabouter zegt, de nacht is aan het eindigen, de sterren geven hun laatste schijnsel voordat de helderste, de zon weer boven het aardrijk komt. Bengelkabouter zegt, zoals de goden zeggen dat de aarde plat is, en de wetenschappers dat hij rond is, en ze zeggen dat ze allebei gelijk hebben. Vriendjekabouter, en dat de regen van boven komt, en de planten naar boven groeien. en het water altijd naar beneden stroomt. Bengelkabouter, dat bewijst dat de mens ook naar een doel toegroeit. en hoe langer je een doel koestert, hoe dichter bij je komt. Vriendjekabouter, zegt, laten we op weg naar huis gaan, en langs mooie paden vol bloemen, wegen die met parels bezaaid hun schoonheid tonen, en de lanen die met dure struiken erlangs de weg tonen. de watervallen die met schoon water iedereen uitnodigen om zich te wassen. Bengelkabouter zegt, in de ochtend de zon die geluk aankondigt, en de weg toont langs onbekende paden, die alle beloftes vervullen van een levensweg die beide betekenis en geluk kent Vriendjekabouter, die het paradijs benoemt en zegt, zelfs de goden twijfelen of geluk belangrijkrijker is dan een doel. Godinnen die zeggen, geluk leidt naar het doel. Bengelkabouter, zegt, in het huis van de goden, wonen de mensen die hun leven betekenis geven. Vriendjekabouter, Hogere machten hebben behagen in hun adepten, en hun naam in in de mond van allen die proeven van de wijsheid Bengelkabouter, de naam van goden en hogere machten is altijd eerlijk in de monden van de volgelingen. immers allemaal hebben zij hun propaganda, om anderen ook in hun geloof op te nemen. Vriendjekabouter, en ook slechte mensen laten zich verleiden, om de naam van wie zij dienen in de mond te nemen. Bengelkabouter, beter dan vechten tegen anderen, is je eigen leven toewijden, aan hogere machten immers hogere machten leiden je langs problemen, die je anders met gevaar moet bevechten. en de hogere machten geven roem voor alle tijden. Vriendjekabouter zegt, als de goden je welgezind zijn, en anderen je minachten, is het na je leven dat anderen blijven vechten en je achterlover leunt in de hemel. Bengelkabouter, en zonder te vechten blijf je net als een lotus in het water onbevlekt door het modder. Vriendjekabouter, ook al zeggen zelfs goden dat het heel moeillijk is om zonder te vechten, zonder je te verdedigen door het leven te gaan. Bengelkabouter, Daarom zeggen heilige boeken, dat je je afhankelijkheid van andere mensen op de goden moet richten. immers zij leven eeuwig. Vriendjekabouter, en het schenken van jezelf aan een hogere macht, zo'n grote weldaad is, zo'n moeillijk offer, dat in een boek staat dat je zal genieten van je eigen glorieuze daden en erna naar de hemel mag. Bengelkabouter zegt, De hoogste macht, die sommigen alschepper noemen, belonen je zelfse eeuwig met een goede naam. en geven altijd de gunst van goede daden. Goede daden, als wijsheid, als compliment, en als een vriendschappelijk karakter. Vriendjekabouter, en iemand van zo'n status, zal altijd in een samenleving gewaardeerd worden. Bengelkabouter zegt, er is geen hemel die hoger is. er is geen wereld die mooier is. er is geen tijd die dieper is. Dan de gave van de Alschepper. immers zonder vorm, met titel en zonder naam, schenkt hij zichzelf aan degenen die toewijding tonen. Vriendjekabouter, en zelfs gevaar krijgt een antwoord, die niemand kent, immers geen boek beschrijft hem. Bengelkabouter, en verhalen uit oude tijden, raken zelfs niet aan zijn naam. Wie zal dan verhalen van een zuiver offer, die als hoogste wordt ge-acht. Zelfs moeders liever zichzelf offeren dan hun kinderen. Vriendjekabouter, en een offer niet gepaard gaat met toegejuich en blijdschap, maar zich in stilte voltrekt. Bengelkabouter zegt, een uitspraak uit een godsdienst, dat de huizen van de Alschepper op vaste grond staan. een andere uitspraak uit een religie, alleen door verdienste bereikt men die hogere macht. Waarbij sommigen zeggen dat duizenden jaren werken, die gunst geeft. anderen die zeggen. alleen een zelfopofferin die genade geeft. En jezelf wegschenken moeillijker is dan welke andere daad ook. Sommigen zelfs liever een berg beklimmen, een oorlog ingaan, of hele zware lasten dragen, dan zich zelf wegschenken in een gebed. immers een wegschenken geeft een onbekende toekomst. Vriendje kabouter zegt, en jezelf offeren voor de gunst van anderen, anders is dan je zelf uit liefde en toewijding offeren. Of dat je offeren om een goede naam te krijgen anders is dan onvoorwaardelijk een macht willen toebehoren. Of dat het gevaar van je eigen wil verliezen, minder erg is dan een imperium of dynastie beginnen. Dus de hogere machten, zijn als daden onbesproken, en als wijsheden ongenoemd, totdat een zuivere bron, die de toewijding durft aan te gaan, ze laat zien. Zoals hogere machten hun welbehagen tonen, bij daden die nog ongekend in boeken staan. Zoals hogere machten, hun tranen betonen, met mensen die een hogere last dragen. Zoals hogere machten, juwelen schenken, bij de weldaden die uit stilte hun vorm krijgen. zoals hogere machten, uren van toewijding belonen met giften en geschenken uit hun hand Zoals hogere machten, opoffering en gebeden van goede giften belonen met eeuwenlange genade. zo liepen vriendjekabouter en bengelkabouter van de hoogste berg naar huis. En bespraken de hoogste weldaden, die ook worden toegeschreven aan bronnen die nog ongenoemd zijn. Onderweg, door de tuinen van eden, de hangende tuinen van babylon, en de marmeren paleizen der heiligen. immers de heiligen krijgen een paleis aangeboden na hun leven. Bij het huis aangekomen, zeiden ze in koor, de tempelwachters als eeuwige beschermheren van een goede religie. De tempelwachters thuis groetend gingen bengelkabouter en vriendjekabouter naar binnen. Om zich te laven aan de wijsheid die als bron van levend water uit de grond kwam. Makabouter zoals gewoonlijk zei. mogen de goden ons goedgunstig zijn, immers in de tempel wordt de dorst naar wijsheid gelest met het beste dat bestaat. Pakabouter zei ook, als de hogere machten tevreden zijn, hebben de mensen een goed bestaan, immers al het goede komt van boven. Meisjekabouter, zei, als je alle goede daden optelt, en ze aan het einde van het leven voorlegt aan de Beschermheer over leven en dood, verkrijg je de gunst van een leven die in het volgende bestaan vol wijsheid vol religie en vol goedgunstigheid is. Bengelkabouter zegt, Als je sterft met de naam op je lippen, van goden of godinnen, dan verkrijg je de vrede in een hogere wereld om je verder te vervolmaken. Meisjekabouter zegt, immers in een hogere wereld, wordt het gemoed beproeft, en als je op aarde schuldig was, verkrijg je nooit de wijsheid om die laatste stap te zetten. Pakabouter, waar zelfs wij als kabouters achting voor hebben. de stap om engel te worden. immers een engel geeft zich volledig aan die hogere macht en godheid. Meisjekabouter zegt, een engel is zoals je op aarde bent en iedereen helpt, maar dan een manier die voor niemand volledig kenbaar is. Bengelkabouter zegt, en engelen worden overal geholpen, immers een engel is veel waard, omdat god en een hogere macht via hen veel meer kunnen. Pakabouter zegt, en het offer wat ze brengen om niet meer voor jezelf te leven en ook geen wensen meer na te jagen, iedereen krijgt achting als ze beseffen hoe hoog dat is. Makabouter, gelukkig zijn wij kabouters, en hebben we onszelf in de hand, immers ook engelen worden eens geboren, en tot die tijd heeft iedere kabouter de vrijheid om het leven te ontdekken. Bengelkabouter zegt, en het begint al met aan de Alschepper te vragen of je met Haar mag trouwen, maar wel voordat je een andere relatie hebt gekregen. Meisjekabouter, een offer uit liefde is meer waard, dan duizend gedwongen slaven. dus een engel wordt uit liefde geboren. Makabouter, zoals een vrouwkabouter voor een mankabouter wil zorgen, zo moet het voelen voor iemand die een engel wil worden. Bengelkabouter, zeker, dus getrouwd zijn met de Alschepper, is ook voor kabouters het hoogst kenbare. Meisjekabouter, Zeker of het grootste liefdesoffer, om je in gebed aan de alschepper te schenken. Pakabouter, en genoeg voorbeelden van hen die een instrument willen zijn. Makabouter, er zijn natuurlijk voorbeelden van kabouter die graag wijs of heilig willen zijn, maar meestal worden ze snel herkent. Bengelkabouter, en de bron van goede daden blijft altijd op het goede gericht, en zegt niet ineens geen zin te hebben. meisjekabouter, en alle goede daden zijn meer als alle slechte daden, dus een duidelijk teken. Pakabouter, En zeker 10 goede daden zijn meer dan 100 slechte daden, alleen al vanwege de genegenheid die in goede daden een vorm krijgen. Bengelkabouter, en een engel voorwenden, wordt altijd bestraft, omdat zij zo'n belangrijk beroep hebben. Meisjekabouter, omdat bijna niemand het aandurft om het leven zelf niet in de hand te hebben, en zelfs in gevaar aan de hand van hogere machten vast te zitte. Pakabouter, daarom weten wij niet hoe het voor de parakleet heeft gevoeld om bij zijn dood van iedereen verlaten te zijn. Makabouter, gelukkig heeft zijn godsdienst wel zijn gemoed verlicht, immers zo'n groot offer hoort wel een antwoord te krijgen. Bengelkabouter, toch zeggen ze een gebedsoffer, is hoger dan offers waarin je verloren gaat. Makabouter, immers een zuiver instrument, is als regen op een woestijn, is als een vuurtje in de koude nacht, is als een goudstuk gevonden in armoede, en is als genezing voor een verwonde. Pakabouter, is als goed werk voor de nutteloze, is als brood bij een vruchtbarende dag, is als een gebed die een deur opent, Bengelkabouter, is als onderwijs voor een domme, is als opvoeding voor een asociale, is als een vriendin voor een liefdeloze, Meisjekabouer, een offer als je inzetten voor een geliefde, een schenking uit liefde, om totaal toe te behoren. een gift met de hoogste genegenheid. Pakabouter, een gunst die de engelen altijd hopen te houden. Een geschenk dat zichzelf beloont. Wie spreekt kwaad over toewijding, Wie spot over devotie. Zoals pakabouter erna zei, soms om iemand goede raad te geven wordt je even boven jezelf uitgetild. Makabouter, je kan het aan de goden toeschrijven, immers adepten worden altijd geholpen, zelfs als ze tussen slechte kabouters zijn. Bengelkabouter, En als je een hogere macht om onderwijs vraagt. verwonder je je over de diepte van een normale wijze opmerking, alsof het peilloos is, en zo diep, dat eenvoudig bedenken niet zou kunnen. Meisjekabouter, en bij een vrouw een intuitieve opmerking al lijkt alsof een toekomstvoorspelling erg kwaad voorkomt. Makabouter, En zoals de goede daden van de engelen beloven, iedereen die bereid is, kan worden opgepakt, en door engelen geleidt tot een taak waarin zij de aarde vullen met blijmoedige gezichten. Pakabouter, niemand snapt waarom een heilige bidt, immers niet uit eigenbelang waarom zou het dan nut hebben. Makabouter, Waarom een heilige zich het leed van de wereld aantrekt, en zijn eigen leven gevaar kent, die met twee scherpe opmerkingen oplosbaar is. Bengelkabouter, als je zelf weet dat je getrouwd bent met de Alschepper, Hoop je te mogen vertrouwen en geloven in dat het goed zal komen, al spreken alle dingen het tegen. Meisjekabouter, Zoals als je oprecht kenbaar maakt dat je de alschepper dient, alle wijsheid zich bij je aandient. Pakabouter Als je uit eigen kracht wil dienen, bij een god of hogere macht krijg je de kennis aangereikt, maar moet je het zelf doen, Terwijl een instrument, ervan uitgaat dat je onvoorwaardelijk de straling doorlaat. Makabouter, maar bij religies is het altijd een pad naar het doel, en je kan niet ineens de laatste stap doen, tenzij je het graag wilt. Meisjekabouter, Zoals je op school wel les krijgt, en als je het snapt alle oefeningen goed en foutloos doet, terwijl, anderen blijven proberen het onder de knie te krijgen, en alle lesstof op meerdere manieren krijgt Pakabouter, En als je een relatie aangaat met een godin, je ook de gunst krijgt van de zachtheid van haar. Waar heel veel kabouters naar reiken, immers zelfs een pakabouter, zoekt de gunst van zijn makabouter. Makabouter, voor makabouter hetzelfde, een vrouw hoopt bescherming te genieten, omdat voor een vrouw geluk is weggelegd als ze veilig is. Bengelkabouter, Gelukkig voor kinderen is het als je ouders vriendelijke zijn, de beste opvoeding, immers liefde doet zich niet anders voor. Meisjekabouter, In de ouderdom gaan kabouters kijken wat ze verkeerd hebben gedaan, en worden ze verbitterd, omdat ze denken geen kansen te hebben gehad. Bengelkabouter, Kansen op het ene, zijn voor het tegenovergestelde als een gemiste kans, en soms snap je pas heel laat welke kansen je wel hebt gehad. Pakabouter, Dat is een waar woord, Als je altijd jezelf blijft, heb je geen onbekende kanten aan jezelf. Makabouter, al eist het leven soms een offer of tol, als je niet gelukkig bent, op zoek gaat naar bronnen die het beloven. Bengelkabouter Het mysterie van het leven, je jaagt een goed leven na, en je komt in een gebied met gevaar. Meisjekabouter, in godsdienstige betekenis, heel duidelijk, iemand die bij domme mensen gaat wonen, als een professor van de hoogste soort. Pakabouter, Een liefdevolle man, die bij mensen gaat wonen die andere bedoelingen hebben. Makabouter, Zo is het dus een mysterie, die alleen na het leven pas kenbaar wordt als betekenis. Pakabouter, Veel kindkabouters twijfelen hoe ze beroemdheid of faam kunnen verwerven, Makabouter, De kostprijs die je vanzelf tegenkomt, immers bereidheid geeft kansen. Bengelkabouter, Zoals bidden voor verloren zielen, of steun betuigen via oogcontact met onbekende oorden. Meisjekabouter, Zo zijn er nog vele vormen Dat betekent dat iedereen die faam wil verwerven uiteindelijk die kans wel gehad heeft. Pakabouter, Zo kan faam ook een beloning zijn voor heldendaden uit vorige levens, veronderstellen sommige kabouters. Makabouter, of als een kabouter in een vorig leven erg heeft geleden, en de gunst krijgt, van een vermogende kabouter. Meisjekabouter, of een gebed uit nood en ramp, om eenmaal een moment van geluk te hebben, kan ook een religieus leven geven met alle goede dingen erbij. Pakabouter, en als je met hart en ziel leeft, krijg je een bijzonder beroep, die niet altijd via een opleiding gaat. Makabouter, dan krijg je een beroep die vaak geen opleiding heeft gehad, maar studie of ervaring als grond heeft. Meisjekabouter, autodidactische studie, en ervaring met de gevoelskant. Bengelkabouter, toch kan je dan af en toe bang zijn dat je niet op anderen lijkt, en je leven geen zekerheid kent. Pakabouter, toch zijn de voorbeelden dat ze het wel redden als je met hart en ziel leeft. Makabouter, en een tijd van rust en studie geeft soms ook de gelegenheid om te kijken wat je belangrijk vind. Pakabouter, een tijd van bezinning. En als je al jaren werkt noem je het weer anders, om je baan te onderbreken voor studie. met een duur woord een sabattical. Makabouter, Als je met hart en ziel leeft krijg je soms ook religieuze kansen waardoor je zelfs een engel kan worden. Pakabouter, En een engel heeft geen vrije wil meer, ook omdat hij volledig vertrouwt op de hogere machten. Meisjekabouter, sommigen noemen het goden, of geven geen naam maar een titel. Bengelkabouter, Je vrije wil kwijtraken kan voor sommigen een te grote stap zijn, waardoor ze liever wachten tot ze ervoor klaar zijn. Makabouter, Toewijding op die manier, is geen straf maar voorbereiding, tot je die laatste stap durft te zetten. Pakabouter, en die laatste stap, zeggen wijze kabouters, mag je onvoorwaardelijk doen. immers dan geldt je overgave voor altijd. Makabouter, immers voorwaardelijk dat je na een aantal jaar weer jezelf wil zijn, geeft ook dat als je terugkomt in je eigen zijn, je weer je eigen karakter hebt, en je goede werk kan schaden. Meisjekabouter, Daarom is het ook dat engelen voor menselijke liefde uit de hemel vallen, waardoor ze ook hun expertise kwijtraken. Bengelkabouter, dus onvoorwaardelijk overgave geldt voor altijd, en voorwaarden be-eindigen het na een tijd. Makabouter, toch is voorwaardelijke overgave wel beter dan die stap niet zetten omdat het wel ervaring geeft met het goddelijke. Pakabouter, En als je je overgeeft in gebed, krijg je natuurlijk de goddelijke wil in je eigen wil ingestroomd. Makabouter, Waardoor je zelf merkt, dat je andere dingen doet dan je zelf gewoon was te doen. Meisjekabouter, en bij de hoogste overgave, heb je het gevoel dat alles gebeurt, en je meer rust en stilte vind, in de beleving. Bengelkabouter, Elke macht of godheid, heeft natuurlijk andere kenmerken, waarmee ze hun volgelingen behartigen. Makabouter, daarom is het belangrijk om in religie of godsdienst, een keuze te maken, waar je zelf het belang van inziet. Meisjekabouter, Een keuze waar je achter staat. Bengelkabouter, Maar je gevoel geeft er altijd de juiste invulling aan. immers gevoel is onderdeel van de werkelijkheid. Makabouter, Een overgave geeft misschien geen feest, maar zal in de loop van de tijd wel zijn goede vruchten geven. Pakabouter, Net als je volwassen wordt, en normale kabouters liefderelaties aangaan, en je de liefdesrelatie zonder invulling laat en op een hogere macht richt, of een god of godin. Makabouter, Daardoor zien de goden en godinnen je toewijding en devotie. Meisjekabouter, een zichtbaar offer om geen relatie te krijgen maar te richten op het hogere. Bengelkabouter, dat een kenmerk is ook van engelen en heiligen. Na een flink gesprek tussen de kabouters over heiligen en engelen, kreeg de dag weer een nieuwe glans om een nieuwe taak te verrichten. Bengelkabouter, die al geschoold was op de telraam, en van integraal tot ingewikkelde formules kon aftellen, en alle getallen van het koningshuis had berekend, zei dat hij vandaag naar een ver gelegen hut ging om wat speciale dingen op te halen. Meisjekabouter, die ook geschoold was op de telraam, maar dan om te berekenen of iedereen in kabouterland genoeg te eten had, zei dat ze thuis bleef om de telraam bij te werken Pakabouter die al een uurtje te laat was vertrok naar zijn werk en baan,immers een geplande bezigheid houd ook je geest gaande, als je niets om handen hebt ga je al snel allerlei rare dingen bedenken. Makabouter, die beloofde de mat schoon te hebben als pa kabouter terug zou komen. Bengelkabouter, die zijn jasje aandeed, en een zakje brood meenam, essenenbrood, immers dat is de lekkerste soort. En een flesje honingdrank bereidde, waar zelfs hele dure lieden jaloers op zijn. Bengelkabouter die speciale dingen ophaalt, en dus met zijn tasje op de rug, vertrok. Meisjekabouter die haar telraam aan het bijwerken was, concludeerde na een berekening dat het nooit goed is om als land een schuld te hebben, immers de kosten ervan zijn als investering in landelijke zaken veel beter. Meisjekabouter concludeerde erna, dat uitgaven aan defensie ook geen betekenis hebben immers bij een oorlog zijn meerdere naties betrokken, en of je als land een klein of groot leger hebt, is vaak niet zo van belang. Immers vaak de landen met de meeste inwoners, en het totaal inkomen van een land is van meer betekenis. Meisjekabouter, beweerde zelfs erna, dat bezuinigen en potjes overhevelen ook geen betekenis hebben, immers door het veranderen van structuur heb je meer kosten dan de status quo behouden. Meisjekabouter, die ook wel eens in een ziekenhuis en een armenhuis is geweest bedacht ook, als je leed dicht bij hebt, je meer geneigd bent tot sociale regels en wetten. Bengelkabouter, die over de zoutvlakte naar de vergelegen hut liep, bedacht onderweg dat waar nu droogte is vroeger wel heel vruchtbare grond geweest is. Een gedachte dat alles een kringloop is, een soort cirkel met verschillende stadia. En een zoutvlakte een manier is om van de ene fase naar de volgende te komen. Bengelkabouter, die erna nog een gedachte kreeg, dat mars, ook al is er veel aan woestijn, misschien enkele eonen geleden een samenleving had, met op mensen gelijkende wezens. Bengelkabouter, volgde de gedachtentrein erover, en zag in dat beschaving als een samenleving, die samenwerkt en technologie als motor tot geluk heeft, eigenlijk soms zonder oorzaak ontstaat. Zoals planten soms een zaadje in de grond hebben, en je van een stuk onkruid niet kan voorspellen wat er op komt. Zo is beschaving soms zomaar uit het niets. Bengelkabouter die door de zoutvlakte liep, bedacht ook over een indiase heilige die zout tot een symbool maakte, een symbool van het juk van overheersing, waarbij iets heel gewoons een argument wordt om niet langer eigen baas te zijn in een land. Bengelkabouter, liep na de zoutvlakte weer door een mooi bos, en zag in, dat hoge bomen zijn als mensen met hoge status, die als ze boven de rest uitsteken, meer risico hebben een fout te maken, of in onmin te vallen. Bengelkabouter, vergeleek het bos ook met het leven, dat iedereen door het bos dwaalt, de ene zoekt water, de ander een mooie plant, een derde wil hout om een warm vuurtje te maken. Bengelkabouter, zag ook de gedachte langskomen dat hoe verder je reist, je meer vastbesloten moet zijn om het te redden. Maar als gunst dat hoe verder je komt, je meer zekerheid krijgt over dat je het zal redden. Meisjekabouter die haar telraam aan het bijwerken was, zag ook in, dat rijkdom verdeelt is over de aarde, maar niet op een logische manier. Dat eigenlijk gek is, als iedereen eten wil, iedereen een hutje wil, immer daardoor is gemeenschappelijk belang toch altijd leidend in de discussie over geld. Meisjekabouter, Zag ook dat als kabouters sterk zijn, en gezond ze eigenwaan hebben nooit hulp nodig te hebben. en dat ze dan de mening huldigen dat ze er zelf oorzaak van zijn, en dus boven anderen staan. Meisjekabouter zag hierin dat kabouters die denken boven anderen te staan geld en middelen op te kunnen eisen, wat volgens de grondwet en de regel van vrijheid wel is toegestaan. Waardoor een deel van het geld binnen een samenleving alleen toekomt aan enkelen die sterk of machtig zijn. Makabouter, die ook al in de hut schoon aan het maken was, vond in een hoek nog een gouden munt, Waarschijnlijk door een vreemde achter gelaten als een middel om ook in nood iemand te helpen. immers soms een gouden munt als vonds, meer waard is dan honderd mooie woorden, als iemand op de rand van armoede staat. Makabouter, die de gouden munt naar waarde schatte, had als eerste gedachte om een lekkere maaltijd ervan te kopen en bereiden, maar naar gelang ze het overwoog, besloot ze het te bewaren voor als een calamiteit zou plaatsvinden, en een gouden munt het verschil is tussen leed of content zijn. Pakabouter die aan het werk was, kreeg het seintje van bengelkabouter, dat hij bijna bij de hut was, maar er dode dieren in de weide ernaast lagen, Pakabouter seinde terug dat bengelkabouter, moest proberen ze niet aan te raken en met een boogje erom heen moest lopen. Bengelkabouter, voor de zekerheid deed zijn doek voor zijn mond, om te voorkomen dat vliegen te dichtbij zouden komen. Bengelkabouter die bij de hut was, en er speciale dingen zou ophalen, zag binnen een dode kabouter liggen, die er al een tijdje lag. Bengelkabouter overwoog, of hij eerst de speciale dingen naar huis zou brengen, of eerst naar het dorpje zou lopen om hulp te halen. De speciale dingen waren een soort planten die soms nodig zijn als er nood is. Planten zoals een johannesbrood boom, en lavendel, citroenboompjes. En andere planten die best behulpzaam zijn. Bengelkabouter die naast de planten nog meer speciale dingen zou meenemen, Zoals een kristallen bol, een hoorn des overvloeds, de steen der wijzen, en een graal waarvan gezegd wordt dat het heilig is. Ook moest hij van pakabouter kijken of er een fontein is van de eeuwige jeugd. Bengelkabouter, die de belangrijkste dingen in een tas deed om mee te nemen, besloot terug via het dorp te gaan om te melden dat de bewoner van het hutje dood gevonden was. Bengelkabouter, pakte ook twee zilvermuntjes, om in het dorp vast de melding te bekostigen, immers als er een probleem is of een situatie dan overtuigt zilver of goud altijd. Bengelkabouter, liep het hutje uit, en in de zon zag hij dat hij voor het donker zou worden naar het dorpje zou kunnen lopen, en erna ook nog naar het hutje van henzelf. De richting van het dorpje was niet door de zoutvlakte maar erlangs en met een boog afwijkend naar de tuinen waar de watervallen waren, en de bijzondere planten zoals engelenkruid, de heiligenboom en de godinnesteengrotten. Bengelkabouter, die een uurtje later bij het dorpje was, ging het huisje van de plaatselijke agent binnen, en melde dat de bewoner van het hutje overleden was, en dat dieren dood in de weide lagen. De agent zei, voor de zekerheid dat bengelkabouter zich even goed moest wassen, immers als zowel kabouters als dieren dood liggen, dan is het nooit verkeerd om je even extra schoon te maken en je te reinigen. De agent pakte ook de twee zilveren muntjes aan, en zag dus dat de bewoner niet armoedig was, en dus respectvol bejegend moest worden. De agent die de behulpzaamheid van bengelkaboter zag gaf hem een messing muntje met een speciaal teken erop als beloning. De agent zei erbij, dat teken op het muntje is meer waard dan het muntje zelf. Immers symbolen van religieuze oorsprong, zijn als een bloem die door velen worden opgemerkt, zowel dichtbij als verweg. Bengelkabouter bedankte, en zei, mogen de goden altijd onze eerbied verdienen. En met zijn tas met de belangrijkste speciale dingen liep hij via het pad waar ze een paar dagen geleden al naar de markt waren geweest richting hun eigen hutje. Meisjekabouter die in het hutje nog bij de telraam was, en de telraam bijwerkte, had nog enkele inzichten. Zoals dat de vrije markt die door zowel vraag als aanbod wordt bepaald, gescheiden was, immers een kabouter die kan denken, is vraag georienteerd, en een kabouter die dat niet kan, is aanbod georienteerd. Immers als je niet kan denken ga je uit van wat in de werkelijkheid zichtbaar is, terwijl in je denken kan je combinaties maken waardoor je nieuwe produkten kan verzinnen. Meisje kabouter had nog een inzicht, en zag dat geld in alle tijden als een golf van waarde verandert, en zij die de waarde ervan beproeven zowel in medelevende of meedogenloze zin, heel vermogend kunnen worden. Meisjekabouter, zag ook in dat als je geld naar goud vertaalt, het risico bestaat dat goud een aantrekkingskracht heeft, en je huisje of hutje soms niet langer veilig is. Meisjekabouter zag ook het inzicht, dat regeringslieden, die over de grens gaan, en de macht naar zichzelf toetrekken, vaak de vloek krijgen dat zev zich niet meer veilig voelen. Bij de ene leider betekent het al het geld naar zich toe trekken, bij een ander een politiemacht om zich te beschermen, en bij een derde is het volk gedoemd om in armoede te leven. Of dat de minste schade streng wordt bestraft. Bengelkabouter die al weer thuis in het hutje was aangekomen, die een gesprek aan ging met makabouter, zei vaak zijn kabouters geneigd om als ze iemand een tijd niet hebben gezien om uit te gaan van het karakter dat ze vroeger hadden. Makabouter zei, maar goede kabouters staan altijd open voor nieuwe gezichtspunten, immers iedere kabouter groeit in het leven. en heeft soms een levensinzicht dat het hele leven van richting verandert. Bengelkabouter, zoals het bekeren tot een godsdienst, het lijkt soms een kleine beslissing, maar geeft een bron die het hele leven verandert. Makabouter, en vaak moet je instappen op het niveau dat je aangeboden krijgt, immers als je tot veel instaat bent en instapt op het aangeboden niveau kan je altijd verder groeien naar je eigen gewenste niveau. Bengelkabouter, net als op school, ook al kan je de laatste klas meteen ingaan, het is toch goed om een aanbod aan te nemen, al is het niet voor het niveau van kennis Makabouter, en elke beroepsvorming begint met een les op het niveau dat anderen bij je inschatten. Bengelkabouter, Maar het beste is natuurlijk om buiten school ook alle educatieve boeken uit een bibliotheek te bestuderen. Immers uitblinken gebeurt vaak wat je na school doet, of naast de gebruikelijke bezigheden als kindkabouter. Meisjekabouter die ook naar de woonkamer in het hutje liep zei Vaak dat kindkabouters willen spelen, en ook niet altijd saaie boeken kunnen lezen, daarom dat het zeldzaam is als een kindkabouter wel zich wijdt aan het studeren in allerlei educatieve boeken. Makabouter, toch zou elke makabouter kindkabouters moeten wijzen op de mogelijkheid om ook buiten school zich te verrijken. Immers net als alles dat je voor middennacht slaapt dubbel telt, telt elke studie in de jeugd ook driedubbel. Mede omdat een opgroeiend lichaam dat geactiveerd wordt tot studie de mogelijkheid inbakt om intelligent te zijn. Bengelkabouter zei erop, en als je nooit een relatie met een aardige kabouter krijgt, kan je je ook richten op een vorm van wetenschap, waar veel roem in te verwerven is. Meisjekabouter, en zolang je geen relatie hebt, groeit de bron van wetenschap, en geeft naar duur dure vruchten. en schenkt een pad dat eeuwige roem geeft. Bengelkabouter, en ze zeggen als je een relatie hebt je inspanning hebt om te leven, terwijl zonder relatie je meer vrijheid hebt in je leven. Makabouter, dat zelfs op een religieuze manier waar is. Immers als je alleen bent kan je je wijden aan een bijzonder pad. terwijl als je kindkabouters hebt, of een partnerkabouter, je vaak gebonden bent aan werk, aan structuur en aan elkaar, waardoor je minder vrijheid ervaart in je leven. Bengelkabouter, vaak is het een keuze die je in je jongvolwassenheid moet nemen, immers als je vergeleken met lunch een boterham met chocopaste heebt geproefd, je elke dag zo'n boterham wilt, terwijl als je alleen maar stroop en pindakaas hebt, niet taalt naar chocopasta. Makabouter Wat niet weet, wat niet deert, iets dat je niet kent, kan je niet naar verlangen. Letterlijk gezien, als je de smaak niet kent, je ook niet de pressie hebt om die smaak te proeven. Bengelkabouter, noem het maar gehechtheid, identificatie, of binding. Noem het maar de gevaren in de wereld, niet door geweld maar door verleiding Meisjekabouter, verleidingen zijn er altijd, ertegen vechten heeft niet veel zin, maar ze zelf mijden, en je beheersen is van groter belang. Makabouter, Als kabouters zwichten voor verleiding, en het doet schade, zijn er altijd agenten om te helpen. Meisjekabouter, En voor kindkabouters is het belangrijk een rolmodel te hebben met gedrag dat uitblinkt in een bepaalde manier. gedrag door deugd, door roem of gedrevenheid. Bengelkabouter, dit is ook een valkuil want sommige beroemde kabouters hebben hele nare kanten en als je die opvolgt als kindkabouter heb je alleen maar extra moeite in je leven. Makabouter, Dan kan het wel handig zijn om met kindkabouters te overleggen wat ze aantrekt in rolmodellen, omdat het soms geen bepaalde richting heeft, maar alleen het uiterlijk vertoon volgt. Meisjekabouter, Daarom is het goed kindkabouters, met een brede interesse in cultuur bekend te maken, van kunst, muziek tot technologie. Makabouter, zelfs volwassen kabouters, hebben vaak nog een idool, waarnaar ze hun leven inrichten. Bengelkabouters, net als planten naar boven groeien zo groeien kabouters ook naar een zon, die warmte of licht geeft. Meisjekabouter, als je kindkabouters opvoedt met weinig medestanders, mede leerlingen, vriendjes vriendinnetjes, leren ze geen sociale rijkdom in hun mogelijkheid tot communicatie. Makabouter, in sommige godsdienstige stromingen heel normaal. Maar kinkabouters gedijen het best met contact met leeftijdsgenoten. immers probleemgericht handelen heeft zijn bron in de jeugd met spelletjes die kinderen doen, waardoor ze leren onverwachte gesprekken te voeren. Pakabouter, deed zijn intrede en groette het huis eerbied voor hen die in het huis der goden leven. Makabouter, maakte de opmerking, zoals altijd is de mat schoon. Immers als een pakabouter na het werk thuis komt, is de mat het eerste dat hij ziet, en als die schoon is. Bengelkabouter, begroette pakabouter met de woorden, Lof voor de betrachting der deugd en toewijding. Immers geen enkele daad gaat verloren, als het in aanbidding is tot goden en godinnen. Meisjekabouter, begroette pakabouter met de woorden, Elke daad nodigt de aandacht uit, zo ook jegens de goden, geen toewijding ontsnapt aan de aandacht van goden of godinnen. Als een boom die groeit, en de goden het volgen tot de oogst rijp is, en velen de vruchten komen proeven. Makabouter, De intrede in een huis is vaak het belangrijkste, immers het huis der goden heeft maar een ingang. En velen herkennen de ingang op grote afstand Pakabouter, en velen zoeken de ingang als het weer vol weerlicht, storm en hagel is. en velen zoeken de ingang als er goud en geluk wordt beloofd. Bengelkabouter, En ook zij die gelukszoekers zijn, krijgen in het huis der goden voldoende om hun zoektocht van waarde te vinden. Meisjekabouter, Zo ook de slappen en de minderwaardigen, in het huis der goden leren zij alle trucjes om ermee om te gaan. Bengelkabouter, vaak is het ook goed om iemand een compliment te geven zonder er een reden voor te hebben. Meisjekabouter, iedereen groeit van een scheutje water, en een aardig woord is niet moeillijker te zeggen dan een slecht woord. Makabouter, en zeker niet als je iemand treft die net als in de woestijn veel dorst heeft. Pakabouter, en als je populair wil worden, is het ook een makkelijke manier. Makabouter, en als je graag iets voor een ander doet, wordt het altijd gezien. Meisjekabouter, en het is ook goed voor als je graag wil dat een ander naar je kijkt, dat je zelf ook naar anderen kijkt. Bengelkabouter, Een wit voetje halen, in de gunst komen, onbaatzuchtigheid, filantropie. Alles heeft een goede reden. Makabouter, Zeker als je voorbij de opvoeding bent als kindkabouter kan je zelf alles kiezen wat je belangrijk vind, en hoe je in het leven staat. Maar niet eens via overweging, maar je gevoel onderzoeken, waar je gelukkig van wordt. Pakabouter, Dat eigenlijk iedere kabouter doet bij volwassenwording, alleen niet altijd bewust. Makabouter, en als je iemand bewondert kan het geen kwaad die gene te vragen naar zijn of haar geheim. Geheim als bron van bewondering. Bengelkabouter, En soms lijkt het leuk om overal tegenaan te schoppen, maar als je eenmaal hebt geproefd, van een goed leven vol bewondering, dan groei je zelfs in je zelfbesef. Meisjekabouter, Ken jezelf is dan ook een opdracht, die zijn vruchten geeft naar de duur dat je onderzoek doet. Makabouter, je zelf kennen, waar je gelukkig van wordt, Waardoor je ongeluk en somberheid komt. En waarom iemand anders populair is, en je zelf ervoor moet vechten. Pakabouter, Zelfs volwassen kabouters zijn vaak nog bezig met dat onderzoek. Meisjekabouter, Als je alles goed doet, volgt de achting van anderen vanzelf. Bengelkabouter, Als je geen fouten bewust maakt, en altijd bereid bent te leren, zal je op een gegeven moment opgemerkt worden en mag je een verdieping omhoog. Makabouter, Als je meer en meer levenservaring krijgt, en altijd goede intenties hebt, kan je zelfs een heilige of engel worden. Pakabouter, er zijn altijd kabouters die zich afvragen hoe ze gelukkig of beroemd kunnen worden, maar er is altijd een ingang naar godsdienst of religie. en ook vanuit elke levenspositie. of je veel goed of kwaad hebt gedaan, geeft toch een opening naar een beter leven. Makabouter, en als je zelf het heft in handen wil houden, kan je ook een oordeel vragen en de kostprijs, de boetedoening zelf ondergaan. Als een manier om je zelfstandigheid te benadrukken. Pakabouter, soms vinden kabouters godsdienst of religie zwak of slap of minderwaardig, maar dat is meestal een vooroordeel. als je toch onderzoek doet, kom je erachter dat zulke oordelen vaak niet geheel juist zijn. Meisjekabouter, en als je een godsdienst volgt, kun je ook wel eens woorden in de mond nemen, die heel normaal klinken,maar voor anderen op dat moment een grote waarde hebben. Ook al wijzen ze het misschien meteen af. Bengelkabouter, immers een zaadje als die begraven wordt in de grond, zal eens boven de grond komen. en dan is er een boom waar iedereen van de vruchten geniet. Makabouter, net als bij een relatie, je kan liefde niet afdwingen, maar als het komt, is het oorsprong van veel meer dan een leven. Pakabouter, Een mooi gesprek, hierover, Maar ik begin honger te krijgen. Makabouter, Het eten is ook al een tijdje klaar, en kan ik gelijk opdienen. Het is een lekkere griekse moussaka schotel. en als salade een waldorf salade met honing room dressing. Als desert is er nog een lekker creme bruleetje toetje. Bengelkabouter, Als ik straks grieks ga praten, weten jullie wat de oorzaak is. Meisjekabouter, Dan kan ik met oudgrieks je toch nog corrigeren. een zomercursus grieks geeft de basiskennis. Makabouter, en bij de volgende zomer, mag je een cursus religie volgen, immers kennis over dat onderwerp is altijd nuttig, zeker als je kan leren bidden. Pakabouter, Een lekkere moussaka, dat gaat er altijd in. immers liefde of genegenheid heeft vele vormen, en voedsel is er een van. Bengelkabouter, op weg naar het hutje, dat verweg ligt kwam ik dode dieren tegen en de bewoner lag ook dood in zijn hutje. Maar de speciale dingen heb ik wel gevonden. Zoals de steen der wijzen, de graal, de hoor des overvloeds, en nog andere. ik vraag me af hoe de eigenaar met zulke belangrijke dingen toch gestorven kan zijn. Makabouter, Dat is het mysterie van het leven, zelfs met grote rijkdom kan het leven soms eindigen. Meisjekabouter, de eeuwige vraag van leven en dood, goed en kwaad, juist en onjuist, recht en onrecht. Pakabouter, Zeker de vraag die iedereen zelf in het leven beantwoordt en als levensovertuiging bij zich houdt. Bengelkabouter, of bewust open laat als een kans om in de toekomst vernieuwend bezig te zijn. Meisjekabouter, Zeker al je kindkabouters krijgt, is het een vraag waar je een antwoord op behoort te hebben. immers voor hen is het de eerste richtingwijzer voor hoe ze met levensvragen omgaan. Pakabouter, die de moussaka lekker opat, en de waldorf salade goed waardeerde, maakte de opmerking, dat het huis der goden verschillende kamers heeft. Naar gelang de waarde van de adept heeft hij toegang tot een of meerdere kamers. Makabouter, de eerste kamer is om schoon te worden, van het stof der aarde. De tweede kamer is vaak om weer interesse te krijgen in een goed leven en wat erbij hoort. Meisjekabouter, De derde kamer is vaak om heel dicht te naderen tot de lichtbron, die ook warmte geeft. Bengelkabouter, de vierde kamer, geeft mensen een richting en laat ze vaak vol overgave werken. Meisjekabouter, de vijfde kamer, schenkt de adept de overgave om geheel en al instrument te zijn van en in het huis der goden. Bengelkabouter, Die de dag had doogebracht door naar het verre hutje te lopen, zei dat hij wel wonderlijke dingen had gevonden. Meisjekabouter, Zeker een steen der wijzen, is waar veel wijsgeren naar zoeken, en als je die bezit, je alles in wijsheid kan uitdrukken en oplossen. Makabouter, en veel kabouters die veel leed kennen, hebben de fontein van de eeuwige jeugd als doel voor hun geluk. Pakabouter, Zelfs als een parakleet zijn visie geeft, is een beker als de graal al een gewild object. Bengelkabouter, zo heeft ieder levensthema wel een begeerd object want de johannesbroodboom is meer voor armoedige lieden of voor een strenge oorlog. Meisjekabouter, en als het in huis lekker moet ruiken, heb je aan een lavendel wel genoeg. Makabouter, En als je ongezond eet, is af en toe een citroentje heel gezond. Pakabouter, Zo zie je maar als een kabouter dood gaat, zijn alle speciale dingen niet verloren, ook al wordt het misschien naar een kringloop gebracht. Daarna zei bengelkabouter, zo zijn de wonderen der goden zelfs voor sommigen onzichtbaar, Als een gunst die mijn bij voortduring bij kringloopwinkels vindt. Als tekens van een religie die zijn wegen vindt. Meisjekabouter, Waarbij zelfs als het gebruikte spullen zijn, ze schoon,mooi en betekenisvol zijn. Makabouter, En als je twee dingen tegelijk koopt, dat het een teken uit de hemel is, terwijl anderen een gewone interesse in kunst zien, als een hoopvol teken Pakabouter, Zeker als het meer dan drie keer is, dat je zo'n teken krijgt, dan is het zelfs voor de adept, duidelijk dat het van boven komt. Bengelkabouter, en zeker als anderen zeggen dat je huis een museum is geworden, betekent dat sommige objecten grote waarde kennen, al is het niet in geld uitgedrukt. Makabouter, En als je ook soms een donsveertje vindt, Kan het moed geven dat je op het goede pad bent. Meisjekabouter, Als elk veertje een persoon is die bij de goden raad heeft gevraagd. Pakabouter, Of zich aan de goden heeft over gegeven. Bengelkabouter, Als je er meer dan tien vindt, is het natuurlijk een leuke zaak om ze soms op te rapen, en in een bijzonder doosje te bewaren, als bewijs van boven. Waarop pakabouter een herinnering had aan een probleem lang geleden, Waarin het probleem was, als een kabouter de wet niet accepteert, erkent of respecteert, ook de abstracte werking van de wet geen bescherming meer geeft, waardoor op een vreemde manier kabouterrechten geschonden kunnen worden, Waardoor een kabouter geen bescherming van de wet meer heeft, dit al zo werkt als je de wet afwijst maar niets verkeerd hebt gedaan. Waarbij hetzelfde geldt jegens de wet, en jegens de regerend vorst of vorstin en het gezag. Als je de top van een religie een godheid heeft, en een land een koning die door verdragen de bevolking veiligstelt, kan je stellen dat de spirituele werking al geldt als je als stelling respecteert, dat ze bestaan. Dus als je intentioneel die drie zaken respecteert en hun plaats gunt, val je ook zonder directe werking onder bescherming. Zoals de muren oren hebben dus ook die dingen in het daglicht hun hulp schenken. Waarbij sommigen het zelfs vertalen dat je het universum mag respecteren. Met de gedachte, dat een vorst door middel van verdragen en verbonden zijn bevolking veilig stelt, waarbij de verantwoordelijkheid die boven de burger uitstijgt afgedekt wordt. Niet alleen zichtbaar maar ook ingezien of ongezien aanwezig. Waarop makabouter zei, als het leven tegenzit en diep leed kent, en je afvraagt waarom leef ik, en heb ik geen beter lot gekregen. Kan je denken, dit leven was al een kans die door een engel gegund werd om weer in het reine te komen, dus eigenlijk een unieke kans om ergere dingen te voorkomen. Immers als een engel een leven schenkt, geeft hij de straf als leed erbij om te verzorgen dat je erna bij god in het reine bent. Als je dan zegt ik wil een fijn leven zonder moeillijkheden, kan je erkennen dat als je dit lot verdraagt, je erna weer verzoend bent en weer volledig wezen bent. Immers die verklaring voor leed, geeft een redelijke betekenis voor alles dat gewild of ongewild op het pad komt, Denk maar aan dat iemand in de hel komt, ervan schrikt en zegt had ik dit geweten had ik anders geleefd, en dat een engel de angst opmerkt en zegt, dan krijg je een tweede kans, maar omdat straf verplicht is moet ik het in je volgende leven verwerken. Waarbij dus de vergelijking is, in de hel of een leven met leed door hogere bron erin verwerkt. Meisjekabouter zei vervolgens; zo is de uitspraak of de intentionele zegswijze dat je alle hulp aanvaardt, de werkelijkheid toestemming krijgt om boven je directe kring uit, hulp te geven. Zoals affirmatiekaarten ook zulke uitspraken soms bevatten. Waardoor de creatieve macht van het universum je gaat helpen. Bengelkabouter zei; net als de vraag mag ik lid worden van de kerk, die je als wens het universum instuurt. Met de gedachte als de verlosser een mystiek wezen is zelfs dat buiten het kerkgebouw wordt gezegd een wens of vraag is die gehoord wordt |